ضربه بی‌خوابی به سیستم ایمنی بدن

تحقیقات آینده مکانیسم مولکولی این چرخه واکنش استرسی فوری را آشکار خواهد کرد و پیرو همین امر، رابطه استرس و بیماری‌های مزمن مرتبط با چاقی آشکار خواهد شد.

دانشمندان دریافتند: بیخوابی مزمن با بر جای گذاشتن تاثیر منفی در سیستم ایمنی بدن باعث ایجاد واکنشی مشابه مواجهه با استرس می‌شود.

به گزارش ایسنا، محققان هلندی و انگلیسی به منظور این پژوهش، تعداد سلول‌های خونی سفید ۱۵ مرد جوان را در حالت‌های خواب طبیعی و بی‌خوابی مزمن به مدت یک هفته مورد بررسی قرار دادند. این گروه تحت کنترل پزشکی قرار گرفتند تا از دخالت و تاثیر سایر مؤلفه‌ها در نتیجه آزمایش جلوگیری به عمل آید.

طی این پژوهش، محققان دریافتند که میزان سلول‌های سفید خون موسوم به «گرانولوسیت‌ها» با وقوع بیخوابی افزایش می‌یابد که این امربه نوبه خود، نوعی واکنش دفاعی محسوب می‌شود.

به گفته دکتر «کاترین آکرمن»، سرپرست این پژوهش، تحقیقات آینده مکانیسم مولکولی این چرخه واکنش استرسی فوری را آشکار خواهد کرد و پیرو همین امر، رابطه استرس و بیماری‌های مزمن مرتبط با چاقی آشکار خواهد شد.

بنابر این پژوهش، تحقیقات پیشین کم خوابی و بیخوابی را با وقوع بیماری‌هایی مانند چاقی، دیابت و فشار خون مرتبط دانسته است. بعضی تحقیقات دیگر نیز حاکی از آن است که خواب طبیعی به حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و در نتیجه بی‌خوابی مزمن، یک عامل خطر برای ایجاد اختلال در سیستم ایمنی محسوب می‌شود.

یافته‌های این پژوهش نشان داد: علت نقش بیخوابی در اختلال سیستم ایمنی تا حدی آشکار شده و اگر اطلاعات بیشتری در رابطه با این پژوهش به دست بیاید، می‌توان راهکارهای مناسب پزشکی را برای بیماری‌ها و مشاغلی که با بیخوابی مرتبط هستند، ارائه داد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.