ضرورت توسعه مناسبات گمرکی و تجاری در جنبش عدم تعهد

رئیس کل گمرک تهیه نقشه راه توسعه مناسبات تجاری و همگرایی بازرگانی میان ۱۲۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد را مهم خواند و گفت: تجارت آزاد، تعرفه های ترجیحی، اتحادیه های گمرکی و بازار مشترک از روش های توسعه …

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از رادیو اقتصاد، عباس معمارنژاد گفت: اگر مزیت ها و امکانات این کشور از لحاظ تامین کالاهای مصرفی، واسطه ای و سرمایه ای به خوبی شناسایی و وارد برنامه ریزی ها شود، مبادلات درونی جنبش خیلی افزایش می یابد و امیدواریم اجلاس تهران و ریاست جمهوری اسلامی ایران بر این جنبش در سه سال آینده، نقطه عطفی برای توسعه این مناسبات باشد.

وی بخش خصوصی را اصلی ترین عامل برای توسعه همکاری های تجاری دانست و اظهار داشت: نیازهای مکمل اقتصاد این کشورها هم فرصت خوبی برای گسترش مبادلات بازرگانی است.

وی ایده ایجاد بازار مشترک با تکیه بر تجارب جهانی را مهم دانست و گفت: می توان با کاهش هزینه مبادلات، انگیزه خوبی هم برای مبادلات اقتصادی فراهم آورد.

معمارنژاد افزود: ۱۲۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد طیف وسیع و متنوعی از لحاظ تقاضا و عرضه کالاهای مصرفی ،سرمایه ای و واسطه ای تشکیل می دهند و ضروری است این جنبش احیای ظرفیت های اقتصادی، تولیدی، سرمایه گذاری و ثروت سازی را در اولویت قرار دهد و همه سیاست ها و ایده های تجاری نیز کاربردی شود.

رئیس کل گمرک گفت :  مبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از سال ۱۳۸۴ تا چهار ماه نخست امسال به بیش از ۲۳۰ میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار رسیده است.

وی افزود : از این میزان ۸۷ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار به صادرات غیرنفتی و ۱۴۳ میلیارد و ۵۸۸ میلیون دلار به واردات اختصاص دارد.

تراز بازرگانی ایران با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نشان می‌دهد که روند مبادلات تجاری در سال گذشته و چهار ماه نخست سالجاری به نفع ایران مثبت شده و صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از میزان واردات فراتر رفته است.

در سال گذشته ایران ۲۰ میلیارد و ۷۱۹ میلیون دلار انواع کالا به این کشورها صادر و در مقابل ۱۴ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار انواع کالا از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد وارد کرده است.
جمهوری اسلامی ایران با حدود ۳۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد، موافقتنامه و یادداشت تفاهم همکاری امضا کرده است.

ایران با کشورهای آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، بلاروس، افغانستان، پاکستان، سوریه، قطر، کویت، لبنان، اتیوپی، الجزایر، کنیا، نیجریه، اندونزی، هند، کوبا و اکوادور موافقت‌نامه همکاری گمرکی امضا کرده است.

ونزوئلا، نیکاراگوئه، فیلیپین، ویتنام، مالزی، یمن، عربستان، عمان، عراق، امارات متحده عربی و اردن هم از کشورهایی هستند که ایران با آنها یادداشت تفاهم همکاری گمرکی امضا کرده است./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.