ضرورت جلوگیری از “مفت خری” و “گران فروشی”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مسئله “مفت خری” و “گران فروشی” آن هم از ارز تولیدی دولت قابل چشم پوشی نیست گفت: تولید و تخصیص کنونی ارز پاسخگوی نیاز کشور آن هم در شرایط تولید حداقلی نیست.

ایرج ندیمی نماینده مردم گیلان و سیاهکل در خانه ملت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه در مجلس ششم تجربه تک نرخی کردن ارز را داشتیم افزود: پس از مدتی به دلیل شرایط اقتصادی وقت مجبور به تحمیل ارز چند نرخی به بازار شدیم و هم اکنون که بحث تک نرخی کردن ارز مطرح شده است با مشکلاتی رو برو هستیم.

وی با بیان اینکه مسئله اول مربوط به دولت می شود که هم اکنون بیشترین تولید ارز را برعهده دارد تصریح کرد: در این میان اشخاص زیادی مایلند پول دولت را با قیمت ناچیزی بخرند و بعد با قیمت گزافی آن را به بازار عرضه کنند بنابراین باید تدبیری جهت جلوگیری از اقتصاد رانتی اندیشیده شود زیرا مسئله “مفت خری” و “گران فروشی” آن هم از ارز تولیدی دولت، چیزی نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد.

ندیمی با بیان اینکه “ارز” کالایی است که عرضه و تقاضا دارد گفت: واقعیت این است که هم اکنون تولید و تخصیص ارز به اندازه ای نیست که پاسخگوی نیازهای کشور باشد باید قبول کرد که در مورد ارز، لازم است سیاستی را در نظر بگیریم که در زمان اضطراری، بتوانیم با استفاده از آن نیازهای اساسی را تامین کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن بیان اینکه منابع و مصارف تولید تعریف شده است اظهار داشت: براساس مباحث مربوط به حوزه منابع و مصارف نرخ ۲۴۵۰ تومان را داشته باشیم و کالاهای اساسی و دارو را از آن نرخ مشمول بدانیم.

وی با تاکید بر اینکه لازم نیست تمام کالاها با ارز دولتی خریداری شود بلکه باید آن ها را مدیریت کرد افزود: اگر قصد بر تک نرخی کردن ارز و عرضه تمام کالاها با یک نرخ است قطعا نمی توانیم جوابگوی تمام مسائل کشور باشیم و به نظر می رسد بهتر است دولت ، آن دسته از کالاهایی را که می خواهد ارزانتر بدست مصرف کننده برساند، خودش حمایتی از آنها نماید.

ندیمی ادامه داد: بنابراین در شرایطی که تولید کشور حداقلی است درست نیست که در ارتباط با تمام ارزها یک نرخ داشته باشیم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.