تحول در اقتصاد با پرهیز از خام فروشی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

برای جلوگیری از خام فروشی در بخش معادن و کشاورزی و حتی دامداری نیازمند استفاده از تکنولوژی های جدید و به روز هستیم که با حمایت دولت این امر محقق می شود.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران کشور ما با داشتن ظرفیت های بالای انرژی مانند نفت و گاز همچنین با داشتن معادن بسیار و نیز ظرفیت های خوب برای کشاورزان و دامداری زمینه رشد و پیشرفت اقتصادی بالایی دارد اما خام فروشی چه در بخش نفت و گاز و چه در بخش معاون و حتی کشاورزی و دامداری سبب شده سود این سرمایه های ملی در جیب کشورهای دیگر برود.

غلامرضا زارعی عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: منابع زیر زمینی  سرمایه ملی کشور می باشند که متعلق به همه نسل ها است.

وی گفت: خام فروشی سبب از بین رفتن فرصت های شغلی می شود و با قرار گرفتن مواد خام در چرخه تبدیل شاهد رونق در بخش اشتغال خواهیم بود.

این عضو کمیسیون تصریح کرد: عدم سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی و نبود احساس مسئولیت نسبت به نسل های آینده و بی توجهی به استفاده بهینه از منابع زیرزمینی از عوامل خام فروشی در سال های قبل بوده است.

زارعی خاطر نشان کرد: جلوگیری از خام فروشی می تواند کشور را توانمند و چرخه کسب و کار را فعال و وابستگی ما به دیگر کشورها را کم کند.

وی در پایان افزود: مواد خام کشور ما با قیمتی پایین صادر و مشتقات آن که نیاز اصلی صنایع است با قیمت بالاتر از کشورهای دیگر وارد می شود که این امر سبب وابستگی صنایع به واردات و تبدیل کشور ما به کشوری منفعل می شود در حالی که با پرهیز از خام فروشی  شاهد پیشرفت در زمینه های بین المللی خواهیم بود.

** با پرهیز از خام فروشی شاهد تحول در کسب و کار خواهیم بود

ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اقدامات اساسی دولت در حوزه اقتصادی باید جلوگیری از خام فروشی باشد.

وی گفت: باید با بررسی سبب خام فروشی در سال های اخیر  و این که آیا خام فروشی با صرفه تر بوده یا خیر ؟ و همچنین بررسی این که چرا در سال های قبل از خام فروشی جلوگیری نشده می توان از خام فروشی مجدد جلوگیری کرد.

نکو تصریح کرد: دولت با برنامه ریزی و ارائه برنامه مدون می توان از خام فروشی جلوگیری کرده که در این صورت تحصولات بسیاری از حوزه اقتصاد و در بحث کسب و کار و تولید بیشتر شاهد خواهیم بود

تکنولوژی ها مانع از خام فروشی می شوند

غلامرضا طاهری کارشناس اقتصادی گفت: وقتی در بخش معدن و نفت و گاز و حتی کشاورزی اقدام به فروش فله ای تولیدات داخل می کنیم به دلیل هزینه های بالای تولید و حمل  و نقل سود کمی بدست می آید در صورتی که با افزایش ارزش افزوده تولیدات شاهد افزایش چند برابری سود خواهیم بود.

وی گفت: با نوسازی و بازسازی و ساماندهی خطوط تولید و افزایش اعتبارات واحدهای تولیدی می توانیم در جلوگیری از خام فروشی موفق تر کنیم.

طاهری افزود: در بخش کشاورزی و حتی دامداری برای جلوگیری از خام فروشی نیازمند استفاده از تکنولوژی های جدید و به روز هستیم که در صورت توجه به این بخش هم سود خوبی نصیب تولید کنندگان می شود و هم آرامش مصرف کنندگان بیشتر می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دولت با درک واقعیات اقتصادی و با همت مضاعف و با اندیشه و دانش و استفاده از تکنولوژی روز و اعتماد به بخش خصوصی می تواند مشکل خام فروشی را حل کند.

طاهری در پایان افزود: برای کشور ما با ظرفیت های زیاد منابع گاز و نفت تولید مشتقاتش می تواند بسیار سودآور باشد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.