کم‌فروشی در پوششی غیرشفاف

جام جم آنلاین: به سوپرمارکت می‌روی، چند قلم جنس برمی‌داری و به منزل بازمی‌گردی، فهرست خرید و قیمت‌ها را بدقت نگاه می‌کنی، یکی پس از دیگری با افزایش قیمت همراه است.

وقتی چند خوراکی‌ای را که برای فرزندت خریده‌ای خوب وارسی می‌کنی، می‌بینی وزن آن بسیار کم و در عین حال قیمت آن بیشتر از گذشته است.

کم‌فروشی پشت‌ بسته‌هایی که پوشش غیرشفاف و آلومینیومی یا پاکتی دارد پنهان شده و تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان آن به بازار به خیال آن‌که کسی این کم‌فروشی را نمی‌بیند با خاطری آسوده‌ به قیمت کالای خود افزوده‌اند و جنس خود را روانه بازار کرده‌اند.

هرچند تولیدکنندگان با گرانی و افزایش هزینه در روند تولید خود مواجه شده‌اند، اما این نمی‌تواند توجیهی برای کم‌فروشی باشد.

در این میان دولت نیز باید برنامه هدفمندی یارانه‌ها را طوری تنظیم کند که سود و زیان تولیدکننده نیز درنظر گرفته شود تا تولیدکنندگان برخی کالاها مجبور به هوافروشی و کم‌فروشی نشوند!

مشاهده می‌شود برخی اقلام و اجناس که در پوشش‌های غیرشفاف بسته‌بندی می‌شود محصول تولیدی داخل بسته از نظر وزنی منطبق با آنچه که گفته می‌شود نیست و مابقی بسته حاوی هوا (ازت، گاز نگهدارنده مواد غذایی) است که بسته‌ها را پرتر نشان می‌دهد.

این موضوع گذشته از پدیده زشت کم‌فروشی سلامت و بهداشت غذایی جامعه را نیز تهدید می‌کند، چرا که افراد سودجو و متقلب به فکر استفاده از بازار پرفروش موادغذایی افتاده‌اند و برای کسب سود بیشتر به این روش متوسل شده‌اند. بی‌شک نظارت بیشتر در این زمینه می‌تواند مانع سوءاستفاده و به خطرافتادن سلامت مردم باشد.

زیبا اسماعیلی – گروه اقتصاد


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.