تخریب و خوردگی تاسیسات پالایشگاه‌ های گاز کشور به حداقل رسید

با اجرای طرح ساماندهی وضعیت رنگ‌ها و سیستم های پوششی سطوح آتمسفریک تاسیسات پالایشگاه های گازی کشور، تخریب و خوردگی تاسیسات پالایشگاه به حداقل رسیده و به جدید ترین استانداردهای بین المللی مجهز می شوند.

غلامرضا شادبختی کارشناس پژوهشگاه صنعت نفت در پروژه ساماندهی وضعیت رنگ‌ها و سیستم های پوششی سطوح آتمسفریک تاسیسات پالایشگاه های گاز  در گفتگو با خبرنگار اقصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت:  با اجرای این پروژه، وضعیت اجرای عملیات آماده‌سازی و رنگ آمیزی با توجه به شرایط خاص و عملیاتی پالایشگاه‌ها بهبود می یابد و سیستم‌‌های پوششی به جدید‌ترین استانداردهای بین‌المللی که عمر مفید انها ۱۰ سال است، مجهز می شوند.

شاه بختی جلوگیری از تکرار عملیات آماده‌سازی و رنگ آمیزی، عدم توقف و تعطیلی در کار صنعت و جلوگیری از کاهش تولید، کاهش میزان آلودگی محیط و افزایش میزان بهره‌وری با ازدیاد عملکرد حفاظتی رنگ‌ها و کاهش میزان تخریب و خوردگی تأسیسات پالایشگاهی را از دیگر دستاوردهای این طرح عنوان کرد.

وی تصریح کرد: این طرح با همکاری پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در چند پالایشگاه گازی کشوردر حال انجام است.

این کارشناس پژوهشگاه صنعت نفت اظهار داشت: با بررسی وضعیت نامناسب رنگ‌ها و تخریب زودهنگام سیستم‌های پوششی که گاهی در مدت کوتاه ۶ ماه دچار عارضه می شدند پروژه ای در این راستا در پژوهشگاه صنعت نفت تعریف شده است.

وی با بیان اینکه تکرار عملیات رنگ‌آمیزی برای جلوگیری از خوردگی تاسیسات بسیار پر هزینه است، گفت: به عنوان مثال هزینه رنگ آمیزی سطح خارجی یک مخزن یک میلیون بشکه‌ای و کف و یک متر دیواره داخلی آن حدود ۶۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

شاه بختی همچنین اظهار کرد: با توجه به اینکه حدود ۳۰ درصد رنگ‌های مصرفی را حلا‌ل‌های صنعتی که شامل هیدروکربورهای آروماتیک است، تشکیل می‌دهند؛ تکرار عملیات رنگ‌آمیزی باعث افزایش آلودگی محیط زیست می‌شود و در این شرایط توقف کار و یا کاهش تولید اجتناب‌ناپذیر است که به نو‌به خود موجب ضرر و زیان مضاعف می‌شود.

این کارشناس پژوهشگاه صنعت نفت تاکید کرد: با اجرای طرح ساماندهی وضعیت رنگ‌ها و سیستم های پوششی سطوح آتمسفریک تاسیسات پالایشگاه های گاز  از تخریب ناشی از خوردگی تأسیسات پالایشگاه‌های گاز جلوگیری می شود./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.