ضرورت غربالگری دوران بارداری/ از تولد نوزادان نارس و معلول جلوگیری کنیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی ممتازنیوز، آزمایشات بارداری برای جلوگیری از تولد نوزادان نارس و معلول و همچنین اطمینان از سلامت جنین و نوزاد به سه دسته آزمایش های قبل از بارداری، دوران بارداری و پس از تولد نوزاد تقسیم بندی می شود.

اصلی‌ترین کاری که باید قبل از دادن آزمایش‌های مخصوص قبل از بارداری صورت گیرد مشاوره قبل از بارداری است، مشاوره قبل از بارداری برای سلامت مادر و جنین بسیار ضروری و الزامی است چرا که وضعیت طبی، خانوادگی و شغلی زنان برای بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از لحاظ طبی به مواردی مانند داشتن بیماری، مصرف دارویی خاص، آلرژی دارویی و وضعیت جسمانی مادر و از نظر خانوادگی نیز به داشتن بیماری ارثی یا خانوادگی و در نهایت از نظر شغلی به محیطی شغلی فرد باید توجه شود.

بعد از انجام مشاوره، آزمایشات قبل از بارداری صورت می‌گیرد که در مرحله اول آزمایش کم‌خونی و فقر آهن از اهمیت خاصی برخوردار است.

متخصصان ژنتیک معتقد هستند که باید در دوران و هفته های مختلف بارداری مادر تحت آزمایشات مختلف قرار گیرد.

مادران باردار می‌توانند به کمک علم و تکنولوژی و با انجام آزمایش‌هایی در همان هفته‌های اول بارداری به سلامت جنین خود پی ببرند و در صورت ابتلای جنین به اختلالات کروموزومی با اجازه پزشکی قانونی به بارداری خود پایان دهند.

‘سعید رضا غفاری’ یک متخصص ژنتیک در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: معلولیت‌ها به دو دسته ژنتیکی و غیر ژنتیکی تقسیم می‌شوند که امروزه می توان ۵۰ درصد معلولیت های ناشی از عوامل غیر ژنتیک را پیشگیری کرد.

این متخصص ژنتیک می گوید: لازم است دختران و پسران جوان قبل از ازدواج تحت غربالگری قرار گیرند چرا که ممکن است آنها پدران یا مادران ناقل یک نوع بیماری باشند.

به گفته غفاری با انجام اقدامات پیشگیرانه می توان از بروز ۷۰درصد معلولیت ها جلوگیری کرد.

‘احمدرضا طهماسب پور’ فوق تخصص ژنتیک و رادیولوژیک در گفت و گو با ایرنا می گوید: غربالگری اشکالات کوروموزومی جنین باید در هفته های ۱۱ تا ۱۴بارداری و غربالگری سلامت ساختاری جنین نیز در هفته های ۱۸ تا ۲۲ صورت گیرد.

وی ادامه می دهد: سندرون داون( عقب افتادگی ذهنی یا منگولیسم) از شایع ترین بیماری ژنتیکی است که در سه ماه اول بارداری قابل تشخیص است.

طهماسب پور با تاکید بر اینکه غربالگری ماه های اول بارداری برای تشخیص بیماری های ژنتیکی نیازمند اخذ گواهی نامه معتبر است، می گوید: از آن جایی که در تشخیص بیماری های ژنتیکی بخصوص در سه ماهه اول بارداری صحبت از جنین های ۱۰ میلی متر است و این تشخیص بسیار حساس و مهم در حیات جنین است، باید این غربالگری توسط افرادی صورت گیرد که دارای گواهی نامه دوره های غربالگری سه ماه اول بارداری هستند.

وی به مردم توصیه می کند که برای انجام غربالگری دوره های بارداری حتما به مراکز استاندارد و معتبر مراجعه کنند.

طهماسب پور اضافه می کند: متخصصان زنان و فوق تخصص هایی(فلوشیپ) که اقدام به غربالگری بارداری می کنند باید دارای گواهی نامه لازم مبنی بر گذراندن این دوره ها باشند.

وی با بیان اینکه مراجعان به مراکز غربالگری بارداری باید حتما عکس های سونوگرافی خود را همراه داشته باشند، افزود: آزمایش خون در آزمایشگاه های اختصاصی غربالگری حاملگی باید با شرایط استاندارد انجام شود.

این فوق تخصص ژنتیک می گوید: انجام سونوگرافی مکرر با رعایت استانداردها خطری برای مادر و جنین ندارد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.