طب مکمل و بیماری‌های‌ زنان

جام جم آنلاین: طب مکمل و درمان‌های جایگزین روش‌هایی است که از قرن‌ها پیش در درمان بیماری‌ها استفاده می‌شده‌ و در سال‌های اخیر مورد توجه خاصی قرار گرفته‌ است.

طب مکمل به انواعی از روش‌های درمانی گفته می‌شود که در روش‌های کلاسیک آموزش پزشکی و به صورت معمول آموزش داده نمی‌شود و در بیمارستان‌ها به کار گرفته نمی‌شود، اما این روش‌ها که در هر کشوری نوع خاصی از آن براساس سنت وجود داشته و ریشه در تاریخ آن کشور دارد، موارد کاربرد فراوان دارد و در مواردی به نظر می‌رسد موثر هم واقع می‌شود.

اشکال این روش‌های درمانی آن است که به دلیل نبود تحقیقات کافی می‌تواند عوارضی داشته باشد که از آنها بی‌اطلاع هستیم یا با داروها و روش‌های درمانی عادی که در پزشکی امروز استفاده می‌شود تداخل دارویی داشته باشد، زیرا در موارد معدودی که مورد مطالعه قرار گرفته، این تداخلات دیده شده است.

از طرفی به دلیل این که آموزش این روش‌ها به صورت آکادمیک نیست، امکان سوء‌استفاده و کلاهبرداری وجود دارد. به همین علت به تمامی افرادی که از این روش‌ها استفاده می‌کنند توصیه می‌شود به نکات فوق توجه کرده و در صورت استفاده از این روش‌ها با پزشک معالج‌شان مشورت کنند.

هومیوپاتی: شامل روشی است که در آن این فلسفه وجود دارد که علت بیماری به‌هم خوردن تعادلی است که در بدن بین مواد معدنی مختلف وجود دارد و با تجویز میزان بسیار کم و رقیق شده آن ماده معدنی تعادل ایجاد و علائم بیماری درمان می‌شود.

امروزه از این روش در درمان مشکلات پیچیده‌ای چون سرطان‌های غیرقابل درمان و آلرژی‌ها استفاده می‌شود، اما در مورد اثربخشی آن هنوز تحقیقات کامل نشده است، البته این نوع درمان از ۲۰۰ سال قبل کاربرد دارد.

درمان طبیعی: در این روش معتقدند که بدن می‌تواند خود را به سیستم طبیعی قبل از بیماری برگرداند و برای کمک به بیمار از رژیم‌های غذایی و سایر روش‌های طب مکمل مثل آب‌درمانی، طب سوزنی، هومیوپاتی و… استفاده می‌شود.

روش ذهنی جسمی: مدیتیشن و ریلاکسیشن از جمله روش‌های ذهنی است که در این روش‌ها با ایجاد آرامش ذهنی و کاهش استرس به درمان بیماری‌ها می‌پردازند. این روش کمترین عوارض را داشته و در مواردی مثل آمادگی قبل از عمل یا افزایش اثر درمان‌های نازایی موثر بوده است.

طب سنتی: همان روش‌هایی است که از درمان گیاهی و مکمل‌های غذایی برای درمان استفاده می‌کنند. از آن در درمان دردهای قبل از عادت ماهانه و علائم یائسگی استفاده وسیعی می‌شود و در مواردی نیز در تحقیقات علمی اثرات مثبت آنها تائید شده است. مشکل این است که اغلب این داروهای گیاهی دارای عوارض و تداخلات دارویی است؛ مثلا مصرف روغن ماهی، ویتامین یا جینسینگ که به صورت وسیعی به صورت مکمل استفاده می‌شود، موجب اختلال انعقاد خون و ایجاد مشکل در عمل‌های جراحی می‌شود.

دکتر ثریا عالمی – جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.