طب مکمل و جایگزین چیست؟

استفاده از طب‌ مکمل و سنتی روز به روز با اقبال بیشتر مردم مواجه می‌شود و بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند از روش‌های طبیعی‌تر و کم‌عارضه‌تر برای درمان بیماری‌هایشان استفاده کنند، اما متاسفانه شناخت درست و کافی از این شاخه‌های طب در میان مردم و حتی جامعه پزشکی وجود ندارد.

برخی با اغراق، آن را درمان هر دردی می‌دانند و گاهی عده‌ای بدون شناخت کافی آن را نفی می‌کنند. لزوم اطلاع‌رسانی صحیح درباره جایگاه، موارد استفاده، نحوه استفاده و عوارض جانبی احتمالی طب مکمل برای عموم مردم و حتی دست‌اندرکاران سلامت جامعه اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

طب رایج همان روش‌های درمانی است که شما می‌توانید آن را در هر بیمارستان یا مرکز درمانی بیابید. از جمله جراحی، داروهای شیمیایی، فیزیوتراپی و… حال هر روش درمانی غیر از روش‌های رایج مذکور که گاهی مبتنی بر تجربه، سنت و البته شواهد و یافته‌های علمی است را طب مکمل یا جایگزین به شمار می‌آوریم.

از جمله مهم‌ترین شاخه‌های طب مکمل و جایگزین می‌توان به طب سوزنی، گیاه‌درمانی، استفاده از داروهای گیاهی، ماساژدرمانی، کایروپراکتیک، تغذیه، رفلکسولوژی، هومیوپاتی، یوگا، تای‌چی و… اشاره کرد.

انواع طب‌های سنتی از جمله طب سنتی ایرانی، طب چینی و آیورودا نیز از شاخه‌های بسیار مهم طب مکمل و جایگزین است.

شاخه‌های مختلف طب سنتی و مکمل دارای ویژگی‌های مشترکی است.

معمولا درمان یک بیماری واحد از فردی به فرد دیگر متفاوت است و این درمان به خصوصیات و شرایط دیگر بیمار نیز بستگی دارد؛ درمانگران طب سنتی و مکمل توجه ویژه به شرایط و محیط زندگی بیمار دارند و همواره توصیه‌های فراوانی برای اصلاح سبک و شیوه زندگی می‌کنند؛ توصیه‌های غذایی، توجه ویژه به وضعیت روحی ـ روانی بیمار و تاکید بیشتر بر پیشگیری نیز از سایر ویژگی‌های درمان با طب مکمل و سنتی است.

چرا طب فراگیر؟

همان‌طور که می‌دانیم، طب رایج در درمان بسیاری از بیماری‌ها و بویژه بیماری‌های مزمن، ناتوان بوده و بسیاری از بیماران درمان موثر و قطعی برای مشکلات سلامت خود دریافت نخواهند کرد، اما ترکیب طب رایج و مکمل نه‌تنها می‌تواند درمان کامل و جامع‌تری را برای بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج به ارمغان بیاورد، بلکه قدرت انتخاب بیشتری را به بیماران می‌دهد تا در صورت پاسخ نگرفتن از یک روش درمانی، روش دیگری را مورد استفاده قرار دهند.

با توجه به موثرتر بودن این ترکیب درمانی، هرینه‌های بیمار و در نهایت هزینه‌های تحمیل شده به جامعه نیز کاهش می‌یابد.

دکتر امیرهومن کاظمی – متخصص طب سنتی و داروهای گیاهی


MIGNA

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.