طرح آمارگیری استفاده خانوارها و اشخاص از ICT از ۲۱ دی آغاز میشود

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

با هدف ارتقای جایگاه ایران در ارزیابی‌های مجامع بین‌المللی حوزه ی فاوا، طرح آمارگیری تخصصی استفاده ی خانوارها و اشخاص از فناوری اطلاعات و ارتباطات از ۲۱ دی سال جاری آغاز می‌شود.
 
 
این طرح توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران به نمایندگی وزارت ارتباطات و با همکاری مرکز آمار ایران و اداره آمار و اطلاعات اتحادیه ی جهانی مخابرات (ITU) به مدت ۲۰ روز در سراسر کشور آغاز می‌شود. نتایج این طرح در دو برش استانی و کشوری در اردیبهشت سال ۹۳ اعلام می شود.
 
این طرح در چارچوب اجرای نظام پایش شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور و ظرفیت سازی فنی در خصوص ارتقای جایگاه ایران در ارزیابی های مجامع بین المللی حوزه ی فاوا عملیاتی می شود.
طراحی، آموزش آمارگیران، عملیات میدانی و اجرا و داده آماری، ویرایش موضوعی، استخراج جداول اولیه (بی وزن)، استخراج جداول نهایی (با وزن)، اخذ تأییدیه تیم راهبری نظیر ITU از جمله فازهای تعریف شده در این حوزه است.
 
طرح آمارگیری استفاده ی خانوارها و اشخاص از ICT بر اساس تبصره ی ۳ ماده ی ۴۶ قانون برنامه ی پنجم توسعه، با مدیریت سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان هماهنگ کننده ی ملی حوزه ی شاخص های فاوا در کشور، طی قراردادی توسط مرکز آمار ایران اجرا می شود.
 
با اجرای طرح مذکور، کشور نسبت به تهیه پاسخ پرسش‌های نهادهای بین‌المللی در این زمینه ی به موقع و جامع پاسخگو خواهد بود و تخمین هایی که نهاد های بین المللی برای وضعیت عملکردی ایران به جهت عدم ارسال اطلاعات برآورد می کردند را تصحیح کند. به این وسیله از تضییع و افت جایگاه کشور در رتبه بندی های بین المللی فاوا جلوگیری خواهد شد.
 
نتایج دقیق این آمارها در حوزه ی دستیابی و استفاده ی خانوارها اشخاص از فاوا در کسب و کار، منجر به دقت و بهبود کیفیت تصمیم‌گیری و سیاستگزاری حوزه ی فاوا در کشور خواهد شد.
 
بر اساس تعریف جدید اتحادیه ی جهانی ارتباطات، کاربر اینترنت کسی است که در طول ۳ ماه قبل با هر فناوری ارتباطی به شبکه اینترنت متصل بوده است.
 
این زمان در تعاریف قبلی ۱۲ ماه بوده که با توجه به توسعه کاربری اینترنت در دنیا، به ۳ ماه کاهش پیدا کرده است.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.