طرح استفساریه ۲۴ نماینده مجلس دربارهٔ قانون تشکیلات شوراها امضا شد

اردیبهشت ۱۴۰۳

۲۴ نماینده مجلس طرح استفساریه تشکیلات شوراهای اسلامی شهر و روستا را تهیه و امضا کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، ۲۴ نماینده مجلس طرح استفساریه تبصره ۱ بند ۷ ماده ۳۵ قانون تشکیلات شوراهای اسلامی شهر و روستا را تهیه و امضا کردند.

براین اساس در مقدمه این استفساریه آمده است: همان طور که مستحضرید قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشور در تاریخ ۱/۹/۱۳۶۱ به تصویب رسید در تبصره یک بند ۷ ماده ۳۵ قانون پیشین گفته شده انتخاب مجدد شهردار به صورت متوالی تنها برای یک دوره در آن شهر بلامانع خواهد بود.

در بند یک ماده ۷۱ اصلاحیه ۱/۳/۷۵ قانون تشکیلات وظایف انتخاب شهردار برای مدت ۴ سال تصریح گردیده و راجع به ممنوعیت انتخاب مجدد شهردار بحثی نشده است.  
 
از طرفی از منظر تحلیل حقوقی وضع مقررات و نسخ و نقض آن‌ها تابع قواعدی است از جمله این که وضع قانون خاص مقدم قانون آن موخر را تخصیص می‌زند لیکن در مانحن فیه وضع قاعده جدیدی اتفاق نیفتاده بلکه مقررات خاص اخیرالتصویب را اصلاح کرده است.  
 
ضمن آن که با وضع بند یک ماده ۷۱ قسمت اخیر تبصره ۱ بند ۷ ماده ۳۵ مورد تعرض قرار نگرفته و به قوت خود باقی است.
 
در این استفساریه موضوع سوال چنین آمده است: آیا با وضع بند یک ماده ۷۱ اصلاحیه ۱/۳/۷۵ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی قسمت اخیر تبصره ۱ بند ۷ ماده ۳۵ قانون تشکیلات شوراهای اسلامی مورخ ۱/۹/۶۹ به قوت خود باقی است؟ پاسخ بله.
 
براین اساس با تصویب این استفساریه شهرداران حوزه‌های انتخابیه شهرهای مختلف در سراسر کشور نمی‌توانند برای دو دوره متوالی شهردار شوند. 

انتهای پییام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.