طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها مغایر قانون اساسی است

معاون سیاسی وزیر کشور:

ایران > دولت

معاون سیاسی وزیر کشور طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها را مغایر اصل هفتم و یکصدم قانون اساسی دانست و گفت: در این قانون واژه کلان شهر برای تهران استفاده شده و انتخابات ۲۰ شهر و ۱۰۰ روستای شهرری و شمیرانات را به شورای شهر تهران ملحق کرده است که این مغایر قانون اساسی است.

به گزارش  مهر، صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور در جلسه امروز (یکشنبه ۲۷ اسفند) مجلس در مخالفت با طرح اصلاح مواد ۲۶ و ۷۳ قانون تشکیلات و تصویب کلیات تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران گفت: ۲۴ خرداد دو انتخابات بزرگ در تراز ملی و منطقه‌ای برگزار می ‌کنیم که وزارت کشور از ۴-۵ ماه قبل تمام تمهیدات لازم را فراهم کرده چراکه بحث انتخابات فقط اخذ رأی نیست ما باید بستر و امکانات لازم را فراهم کنیم.

وی افزود: همچنان که وزیر کشور طی نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشتند و درخواست کردند طرح هایی که در فرآیند انتخابات تاثیرگذار است را به تاخیر بیاندازید چراکه تعرفه‌ها باید چاپ و هیات‌های اجرایی انتخاب شوند.

مرتضوی با بیان اینکه انتخابات شوراها عملا از ۱۷ فروردین کلید می‌خورد، تصریح کرد: عملا هیچ امکانی وجود ندارد که قانون تازه را بخواهیم اجرایی کنیم.

وی کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها را مغایر اصل هفتم و یکصدم قانون اساسی دانست و گفت: در تبصره یک کار الحاق را انجام داده‌اند و آورده‌اند کلان شهر تهران عبارت است از شهرستان شمیرانات و شهرستان ری که نه قانون تقسیمات کشور و نه دولت چنین مصوبه‌ای را دارد و واژه‌ای تحت عنوان کلان شهر که در برگیرنده ری و شمیرانات باشد، نداریم.

معاون سیاسی وزیر کشور همچنین افزایش مدرک تحصیلی را مغایر اصل سوم قانون اساسی است و شورای نگهبان هم با افزایش مدرک تحصیلی نمایندگان مجلس مخالفت کرده است.

مرتضوی خاطر نشان کرد: تقریبا کلیه شهرها و روستاهای شهرستان ری و شمیرانات را داریم با یک انتخابات و آن هم شورای شهر تهران برگزار می‌کنیم و این مغایرت بیـّن با اصل ۷ و یکصدم قانون اساسی دارد، لذا ما تقاضا داریم برای اینکه مشکل ایجاد نشود، به کلیات این طرح رأی ندهید.

نمایندگان در ادامه جلسه کلیات این طرح را تصویب کردند. جزئیات این طرح در جلسه بعد از ظهر امروز مجلس بررسی می‌شود.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.