طرح انگلیس برای بازگشت به ایران

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

طرح انگلیس برای بازگشت به ایران

ایران > سیاست‌خارجی – یک هفته پس از آنکه ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، از تصمیم انگلیس برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران خبر داد، سخنگوی دولت یازدهم اعلام کرد که دولت مخالفتی با بازگشایی سفارت انگلیس در تهران ندارد.

همچنین سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز معتقد است بازگشایی سفارت این کشور در تهران در حال طی کردن مسیر طبیعی خود است. با این حال به‌نظر می‌رسد انگلیس چندان هم تمایلی برای طی شدن طبیعی روند ارتقای روابط ۲کشور ندارد و به‌دنبال بازگشایی هرچه سریع‌تر سفارت خود در تهران است. از همین‌رو وزیر امور خارجه این کشور در گفت‌وگو با یک رسانه انگلیسی ابراز امیدواری می‌کند که در عرض چند هفته و نه چند‌ماه مقدمات این بازگشایی فراهم شود.

او آغاز به‌کار دوباره سفارت‌ها را گامی مهم و نشان‌دهنده اهمیتی دانست که بریتانیا برای روابط دوجانبه با ایران قائل است. هیگ همچنین ایران را کشوری مهم در دنیا و منطقه می‌خواند و می‌گوید ما با ایران منافع مشترک زیادی ازجمله در زمینه برقراری ثبات در منطقه داریم. اشاره وزیر خارجه انگلیس به حوادث عراق و اوج گرفتن فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در این کشور است.

نشریه انگلیسی میدل‌ایست ژورنال با اشاره به حوادث عراق و تأثیر آن بر منافع غرب و به‌ویژه آمریکا و انگلیس در منطقه و نقش تعیین‌کننده ایران در کنترل بحران عراق همین موضوع را به‌عنوان پشت پرده علاقه شدید انگلیس برای بهبود روابط با ایران معرفی می‌کند و می‌نویسد: این چیزی است که پشت بهبود روابط دیپلماتیک بریتانیا با ایران و بیانیه واشنگتن قرار دارد که گفته، آمریکا آماده همکاری با ایران در بحران عراق است. این نشریه در ادامه توضیح می‌دهد که هم اوباما و هم ویلیام هیگ دخالت نظامی مستقیم در عراق را منتفی دانسته‌اند. آنها چشم به ایران دارند تا با اقدامات لازم، افراطگرایان را سرکوب کند.»

وزیر خارجه بریتانیا سه‌شنبه هفته گذشته در سخنانی در مجلس عوام این کشور گفته بود که در گفت‌وگوی تلفنی وی با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، پیشرفت در بهبود روابط ۲کشور و علاقه مشترک به ادامه حرکت به سوی برقراری روابط دوجانبه را بررسی کرده و به عقیده او زمان برای بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران مناسب است. هیگ در آن سخنرانی تأکید کرده بود که درهرحال، هرگز تردیدی در این مورد وجود نداشته است که باید در تهران سفارتخانه داشته باشیم.

با این همه به‌نظر می‌رسد انگلیس همچنان تلاش دارد تا با طرح مسائل حاشیه‌ای ضمن پنهان‌نمودن تمایل و تعجیل خود برای بازگشت به تهران، این بازگشت را از موضعی دست بالا و طلبکارانه مطرح نماید. شاید از همین روست که هیگ موضوع بازگشایی سفارت انگلیس در تهران را منوط به تحقق شرایطی اعلام نموده که ازجمله آنها دریافت تضمین‌هایی از سوی دولت ایران و نیز عذرخواهی ایران و پرداخت غرامت بابت حمله دانشجویان ایرانی به سفارت این کشور در سال ۱۳۹۰ است. هیگ همچنین در گفت‌وگو با یک رسانه انگلیسی گفته بود که واضح است که آنها (ایرانی ها) علاقه‌مند به داشتن سفارت بریتانیا در تهران هستند و ما به خیلی از چیزهایی که آنها (درباره تأمین امنیت) به ما گفته‌اند، اعتماد کرده‌ایم. اگر مشکلی پیش بیاید، به اطمینان‌بخشی بیشتری هم نیاز خواهیم داشت.

مسئله عذرخواهی و پرداخت غرامت را نخستین بار نشریه انگلیسی گاردین مطرح کرد و در گفت‌وگو با معاون وزارت خارجه کشورمان پای این موضوع را به‌عنوان یکی از موانع احتمالی ازسر‌گیری روابط ۲کشور پیش می‌کشد. بلافاصله بعد از طرح این موضوع هم بود که هیگ از آماده بودن شرایط برای بازگشت به ایران حرف زد. ‌مجید تخت روانچی‌ معاون آمریکا و اروپای وزارت خارجه در پاسخ می‌گوید که تهران گزینه جبران خسارات وارده به ساختمان سفارت انگلیس را بررسی می‌کند، اما بابت آن حادثه عذرخواهی نمی‌کند، چراکه لندن عذرخواهی‌های زیادی به تهران بدهکار است.

تخت روانچی البته بعد‌ها این ادعای گاردین را اینگونه اصلاح کرد که «در ماجرای سفارت انگلیس، بحث «غرامت» مطرح نیست بلکه بحث «خسارت» است.» دو روز پیش همچنین نشریه انگلیسی دیلی تلگراف اعلام کرد که دولت انگلیس برای نخستین بار لیستی را منتشر کرده که حاوی مشخصات نقاشی‌هایی است که در جریان حمله به سفارت این کشور در تهران نابود شده است. این روزنامه درخصوص برآورد ارزش این تابلوها می‌نویسد:

یک تابلوی نقاشی از چهره فتحعلی شاه قاجار که توسط پادشاه قاجار به سفیر وقت این کشور در ایران اهدا شده بود به ارزش بیش از یک میلیون پوند، فقط یکی از ۶آثار هنری است که انگلیس، ۳سال پیش در حمله دانشجویان ایرانی به سفارت این کشور آنها را از دست داده است. براساس این گزارش و در مجموع ارزش این تابلوهای مفقود شده بیش از ۵/۵میلیارد تومان برآورد شده است. با این حال محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران تأکید می‌کند که ایران هیچ حرف زیاده خواهانه‌ای را از سوی هیچ‌کس نمی‌پذیرد.

همچنین مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روند بازگشایی سفارت‌های ایران و انگلیس را اینگونه توضیح می‌دهد: این مسیر به‌صورت تدریجی در حال طی‌شدن است. با انتصاب کاردارهای غیرمقیم، تردد و فعالیت‌ها شروع شده و شاهد آغاز به‌کار سفارت ایران نیز بودیم که برای ارائه خدمات به هموطنانمان در انگلیس کار خود را شروع کرد و این فعالیت‌ها ادامه دارد که کاردار غیرمقیم هرموقع نیاز باشد به کاردار مقیم تبدیل خواهد شد.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.