طرح جامع مرمت مسجد جامع بزرگ شبستر اجرایی می شود

شنبه ۲۷ خرداد – ۰۷:۵۱:۴۳ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

رییس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان شرقیدر فهرست آثار ملی :

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا -رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی از آغاز طرح جامع مرمت مسجد جامع بزرگ شهرستان شبستر خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا از تبریز ،مهندس تراب محمدی افزود: با توجه به اهمیتی که این مسجد از لحاظ عقیدتی برای مردم منطقه داشته و اهالی تمام روستاهای نزدیک  برای اقامه نماز جمعه به آن مراجعه می کنند، علاوه بر مرمت خود مسجد، طرح جامعی نیز در بازسازی تمام مجموعه تاریخی آن اجرایی می شود.
وی تشریح کرد: علاوه بر مرمت مسجد، روابط این پایگاه با اطراف و بافت شهری آن از طریق فراهم کردن امکانات و تاسیسات مورد نیاز بهسازی می شود.
محمدی با اشاره به تغییرات عمده صورت گرفته روی این مجموعه اظهار داشت: در گذشته مسجد جامع شبستر داخل میدانی قرار داشته که علاوه بر خود مسجد شامل باغ و حمام مسجد جامع، ورودی راسته بازار قدیم و سبزه میدان نیز می شده است.
وی یادآور شد: خود بنای اصلی مسجد نیز از بخش هایی نظیر میدانچه، مناره، سردرب ورودی، گنبدخانه، شبستان محل نماز و باغی که تخریب شده است، می شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به مرمت های صورت گرفته روی این مجموعه خاطرنشان کرد: در محل سابق باغ مجموعه اکنون حیاطی با امکاناتی نظیر آشپزخانه، سرویس های بهداشتی و سیستم برق راه اندازی شده که در ادامه امیدواریم بتوانیم باغ مسجد جامع را روی سطح این حیاط الحاقی احیا کنیم.
محمدی از پایان مرمت مناره مسجد جامع شبستر به عنوان یکی از قدیمی ترین بخش های بجا مانده این مسجد، تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: در دوره تیموری و اوایل قرن هشتم هجری این مناره به مسجد اضافه شده که تا پایان سال مرمت آن و نیز مرمت میدانچه مسجد به پایان می رسد.
وی با اشاره به گنبدخانه به عنوان مهمترین بخش این مسجد اظهار داشت: روی این گنبدخانه دست نوشته هایی از دوره صفوی باقی مانده که شامل اشعاری است که نشان می دهد مسجد جامع شبستر در دوره صفویه پایگاه مهم مذهبی اهل تشیع در مبارزه با عثمانی ها بوده است.
محمدی قدمت این مسجد را چند دوره ای دانست و یادآور شد: اصل بنا مربوط به حکوت ایلخانی است که تنها سکوی سنگی و بقایای بخش پایین دست مسجد از آن باقی مانده، مناره در دوه حکومت تیموریان الحاق شده و در دوره صفوی، بنا به صورت کلی مرمت و  بازسازی شده که ورودی مجموعه از قسمت شمالی به شرقی منتقل شده است.
وی با بیان اینکه این  نشانه های دوره های مختلف تاریخی با لایه برداری، بازخوانی و احیای خطوط هنگام مرمت مسجد جامع شبستر به دست آمده است، گفت: در دوره های پس از صفوی مانند قاجار و بعد از آن یک ردیف طاق و چشمه و نیز ایوانی در سمت شرقی مسجد اضافه شده که بعدها همین ایوان نیز تا حدودی تخریب شده است.
رییس شورای ثبت آثار تاریخی استان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین نکات در این اثر، باقی ماندن گنبدخانه مسجد است که با توجه به تخریب اغلب گنبدها پس از زلزله، یکی از قابل توجه ترین آثار به جا مانده پس از دورره صفوی به شمار می رود.
گفتنی است، مسجد جامع شهرستان شبستر یکی از مساجدی است که از محل اعتبارات مرمت مساجد آذربایجان شرقی در سال ۹۰ مرمت می شود.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۱۵۱۹۵۱۴۳۷۸۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.