طرح مناسک؛ چتری کوچک برای وحدت جریان پراکنده اصلاحات

یکشنبه ۱۴ آبان۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

به گزارش تفسیری خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در مجالس هفتم و هشتم شورای اسلامی پس از آنکه در انتخابات مجلس نهم، نتوانست کرسی خود در بهارستان را حفظ  کند، برنامه‌ای تازه برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تدارک دید.

تیر ماه سال جاری کواکبیان طرحی به نام مناسک (برآمده از سرواژه های “مجمع نخبگان اصلاح طلب سراسر کشور”) را به جریان اصلاح طلب ارائه نمود.

وی درباره هدف این طرح می گوید: “هدف از طرح “مناسک” این است که به عنوان یک اقدام راهبردی هم مسیر اصلاح‌طلبان سراسر کشور توسط خودشان تعیین شود و هم رخوت و بی حالی جریان اصلاحات به پایان برسد.”

دبیرکل جبهه مردم سالاری می گوید: نباید خطای مجلس نهم را تکرار کنیم که از ۱۵۰ نفر لیست اصلاح‌طلبان تنها ۳۲ نفر رای آورده و راهی مجلس شدند.

کواکبیان هدف دیگر این طرح را حمایت از نامزد واحد که البته شرایط دمکراتیکی برای انتخاب این نامزد در طرح تعبیه شده، می داند و عنوان می‌کند: هدف ما پیروزی در انتخابات است. البته هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری واجد شرایط قانونی می‌توانند برنامه خویش را یا در مجامع استانی ارائه داده تا شبیه سیستم الکترال ایالت‌ها در بعضی نظام‌های انتخاباتی دنیا نامزد برگزیده مشخص شود و همه طیف‌های حاضر در مجمع ملی هم با امضای منشوری متعهد شوند که از نامزد منتخب حمایت نمایند.”

کواکبیان، درحالی در لوای لیدری جریان اصلاحات برای هم جناحی‌های خود مسیر تعیین می‌کند که در برابر خاتمی به عنوان سردمدار جریان اصلاحات عقب نشینی نموده و اعلام می نماید: “بحث ما اجماع است، اما اگر شخصیتی مثل خاتمی بیاید حزب مردم‌سالاری کاندیدای اختصاصی نخواهد داشت و از وی حمایت می‌کند؛ اگر غیر از این باشد هیچ کاندیدایی بر دیگری برتری ندارد.”

آنچنان که کواکبیان برای این طرح برنامه ریزی نموده است باید ۴ هزار نخبه اصلاح طلب کشور، به تعداد ۴۰ نفر در هر استان شاکله و شالوده این مجموعه را تشکیل بدهند که شامل احزاب، گروه‌ها، وزرا، استانداران، فرمانداران و مدیران دوران اصلاحات، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی طیف اصلاح‌طلب است.

کواکبیان و همراهانش در جبهه مردم سالاری تا “عید سعید غدیر” به هم جناحی‌های خود فرصت دادند تا برای اجماع تصمیم گیری نمایند.

میرزابابا مطهری‌نژاد عضو شورای مرکزی جبهه مردم سالاری در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران در آستانه عید غدیر،‌ اعلام نمود: تقریبا در همه استان‌ها طرح مناسک را از طریق دفاتر مردم سالاری با اصلاح‌طلبان در میان گذاشته‌ایم،‌ به سوالات مطرح شده پاسخ گفته‌ایم و امیدواریم تا عید غدیر اقناع مورد نظر صورت گیرد.

مطهری‌نژاد با بیان اینکه در تهران، به همه آنهایی که باید،  طرح را ارائه نموده‌ایم، گفت: محمد خاتمی به عنوان رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون هنوز به طرح مناسک کواکیبان پاسخی نداده است.

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در روز عید غدیر گردهم‌آیی با موضوع طرح مناسک ندارند، افزود: تلاش می‌کنیم، تا پیش از فرارسیدن عید غدیر طرح مناسک را به دست همه برسانیم تا بعد ازعید بتوانیم سازوکار طرح را اجرایی بکنیم. 

عضو شورای مرکزی جبهه مردم سالاری گفت: هفته بعد ازعید غدیر، خبری درباره نتایج این طرح خواهیم داشت.

درحالیکه محمد خاتمی به عنوان یکی از اصلی ترین عناصر جریان اصلاحات هنوز به طرح کواکبیان پاسخ نداده است، غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، وقتی درباره طرح مناسک از وی سوال شد، گفت: تاکنون حتی اسم این طرح را نشنیده ام.

کرباسچی با بیان اینکه حتی در جلساتی که با دوستان اصلاح طلب داشته ایم سخنی از طرح مناسک نبوده است، گفت: با توجه به اینکه در ایام ذیحجه قرار داریم، وقتی از طرح مناسک سوال نمودید، تصور نمودم مناسک ابراهیمی منظورتان است!

محمدرضا خباز نیز که سابقه عضویت در حزب منحله اعتماد ملی را دارد در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران،  اظهار  داشت: در جریان طرح مناسک کواکبیان قرار دارم اما من نیز طرح دیگری را ارائه نموده ام که در صورت عدم موفقیت طرح مناسک، این طرح بررسی شود.

طرح مناسک را می توان زاییده دوران ناکامی مصطفی کواکبیان و بعضی از هم جناحی هایش در ورود به مجلس شورای اسلامی دانست، اما آنچنان که شواهد نشان می دهد این طرح نمی تواند چتری برای وحدت جریان چندپاره و پراکنده اصلاح طلبان باشد.

اصلاح طلبانی که بخش مهم مشکلاتشان به انتخابات ریاست جمهوری دهم باز می گردد، بیش از آنکه به  فکر جمع شدن زیر چتر وحدت باشند، به دنبال پاسخ گویی به ” چرایی بازگشت؟ ” و “چگونگی بازگشت؟ ” و بازسازی پل های پشت سرهستند.

جریان اصلاحات که این روزها اکبر هاشمی رفسنجانی، عبدالله نوری، علی اکبر ناطق نوری، غلامحسین کرباسچی، محمد خاتمی، علی نجفی، محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری، موسوی خوئینی‌ها، سید حسن خمینی و… در داخل آن تعریف می شوند، پراکنده تر از آن به نظر می رسند که بخواهند زیر چتر “طرح مناسک” یا همان “مجمع نخبگان اصلاح طلب سراسر کشور” با مدیرت مصطفی کواکبیان به وحدت برسند و به استقبال یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری بروند.

دیروز عید غدیر بود؛ پایان فرصت مصطفی کواکبیان به هم جناحی‌های خود…

انتهای پیام/
 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.