عادل فردوسی پور: سیاسیون ما را مجبور می کنند

خبرگزاری آریا، فردوسی پوربا تاکید بر اینکه علاقه ای به سیاست ندارم گفت: نهایت آرزوی من این است که خودم بمانم. من علاقه ای به حضور در عرصه سیاست ندارم اما سیاسیون وارد ورزش می شوند چاره ای جز ورود ما برای جلوگیری از این مسئله نیست.
به گزارش خبرنگار آریا، نشست نقد و بررسی برنامه نود صبح امروز(۲۲خرداد ماه) با حضور عادل فردوسی‌پور مجری و تهیه‌کننده برنامه ۹۰، امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال، حسام الدین آشنا عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق، حسین پاینده عضو هیأت علمی دانشگاه طباطبایی، حسین آقازمانی مدیر گروه ورزش شبکه سه، عبدالله گیویان استاد دانشکده صدا و سیما، غلامحسین شعبانی مدیر مسئول دنیای ورزش برگزار شد.
فردوسی پور نیز در ابتدای سخنان خود گفت: وارد چهاردهمین سال ساخت برنامه ۹۰ شدیم . مرداد ۷۸ وقتی برنامه کلید خورد جوان ۲۵ ساله‌ای بودم اما حالا موهایم سفید شده است. اکنون برنامه ما با آن سالها قابل مقایسه نیست اما کار ما نیز مثل هر اثر دیگری باید نقد شود.
فردوسی پوردر خصوص اینکه ایده اولیه این برنامه چطور شکل گرفت اظهار داشت: ایده اصلی از یک برنامه انگلیسی به نام match of today به دست ما رسید.
وی درخصوص بخش داوری این برنامه نیز گفت: بخاطر یک خطا که برروی اسماعیل حلالی اتفاق افتاد وارد بحث داوری شدیم و از آن به بعد بخش داوری نیز به برنامه اضافه شد.
در ادامه حاج رضایی با اشاره به اینکه دغدغه‌اش در فوتبال دغدغه فرهنگی بوده اظهار کرد: معتقدم بدون رشد فرهنگ ارتقایی در فوتبال نخواهیم داشت. شرکت در برنامه ۹۰ برای من یک افتخار است. در فوتبال صحنه‌های دراماتیکی رقم می‌خورد و همواره فوتبال جلوتر از کارشناسان رده اول دنیا حرکت می‌کند حتی تعابیری وجود دارد که فوتبال را خود زندگی می داند.
وی باخت بزرگ در زندگی اش را از دست دادن همسرش عنوان کرد و گفت:برای من که ۵۵ سال در فوتبال زندگی کرده‌ام برد و باخت‌هایی وجود داشته و بزرگترین باختم از دست دادن همسرم بوده است و تنهایی عمیق و سنگینی خودم را با فوتبال پر می‌کنم. در خبرهای یورو داریم که سر مربی فرانسه ممکن است سمتش را از دست بدهد یا خود از ادامه این کار منصرف شود که دلیل آن تحولات سیاسی است و نشان می‌دهد فوتبال از حوزه سیاست تاثیر می‌گیرد.

حاج رضایی با نام بردن از یک فیلم مستند به نام “مردی روی سیم” و مقایسه شخصیت این فیلم با عادل فردوسی پور گفت: در سال ۲۰۰۸ یک فیلمساز انگلیسی مستندی به نام “مردی روی سیم” ساخت که داستان واقعی کسی بود که با کشیدن سیمی بین برج‌های دو قلو از آن با ارتفاع ۴۱۱ متر و ۴۸ سانتیمتر از سطح زمین عبور کرد تا مانیفست خودش را اعلام کند. تصور من این است کار فردوسی پور از آن مرد سخت‌تر است و او هر هفته برای نشان دادن عدالت و فرهنگ از روی آن سیم عبور می‌کند.
وی ادامه داد:برنامه ۹۰ را نمی‌توانیم از عادل جدا کنیم و این دو به منزله دوقلوهای به هم چسبیده‌ای هستند که جدایی‌شان به مرگشان منجر می‌شود. این برنامه بیانیه‌هایی صادر می‌کند که فرهنگسازی و مبارزه با عدالت ستیزی و عمیق تر کردن نگاه جامعه نسبت به فوتبال از جمله آنهاست. این موضوع ۹۰ را به شکل یک رنسانس ، نوزایی و انقلاب در جامعه درآورده که تاثیرات آن را نیز می‌بینیم.
در ادامه فردوسی پور با بیان اینکه به سیاست علاقه ای ندارد گفت:از ابتدا علاقه نداشتم وارد مسایل سیاسی شوم اما ورود سیاسیون به ورزش مثل دخالت نمایندگان مجلس در یک موضوع ورزشی پرداخت ما به سیاست در برنامه را اجتناب ناپذیر می‌کند و الا هیچ علاقه‌ای به سیاست نداشتم، ندارم و نخواهم داشت. در تمام دنیا از محدودیت فوتبال سوء‌استفاده می‌شود.
فردوسی پور ادامه داد: وظیفه رسانه بازتاب واقعیت‌ها است. با این حال ممکن است کسی در برنامه پرده دری‌هایی کند اما من نمی‌توانم صحبت های شخصی را سانسور کنم و چگونگی برخورد در یک برنامه زنده به مهمانان بر می‌گردد. با این حال ۹۰ موفق شد میزان نقدپذیری مسئولین را بالا ببرد و باعث شود مسئولان مردم را در جایگاهی بینند که باید به آنها پاسخ دهند.
در ادامه حاج رضایی درپاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران که چرا برای نقد این برنامه از کارشناس این برنامه دعوت شده است گفت: حرف‌هایی که درباره ۹۰ می‌زنم به عنوان یک کارشناس ورزشی نیست بلکه من از اعتقادات خودم طرفداری می‌کنم و جامعه ما به گفتمان و دیالوگی که در برنامه ۹۰ وجود دارد نیازمند است. فلسفه زندگی حرکت به سوی حقیقت است که رگه‌هایی از آن را در ۹۰ می‌بینیم. ژان پل سارتر می‌گوید حقیقت همواره چیزی است که باید به دنبالش گشت. برنامه ۹۰ نیز در جستجوی حقیقت است و فوتبال عنصری است که می تواند در نزدیک شدن جامعه به حقیقت کمک کند.
در ادامه فردوسی پور درپاسخ به انتقادهای شعبانی مدیر مسئول دنیای ورزش گفت:بابخشی از سخنان ایشان موافق هستم اما از یک برنامه تلویزینی باید در حد همان برنامه تلویزیون انتظار داشت! اینکه ما منجی شویم و فوتبال را نجات دهیم یک امرگزاف است. مثلا ما برای مسئله پرسپولیس از یک جامعه شناس دعوت کردیم که در آخرین لحظه از حضور در برنامه انصراف دادند.
وی با تاکید بر اینکه علاقه ای به سیاست ندارم گفت: نهایت آرزوی من این است که خودم بمانم. من علاقه ای به حضور در عرصه سیاست ندارم اما سیاسیون وارد ورزش می شوند چاره ای جز ورود ما برای جلوگیری از این مسئله نیست.
در ادامه فردوسی پور به سوال خبرنگاران پاسخ داد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.