عباس کیارستمی رئیس بخش سینه فونداسیون و فیلمهای کوتاه جشنواره کن شد

ممتازنیوز:

14-3-6-23518abbas kiarostami

کارگردان ایرانی ریاست داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن را به عهده دارد.

به گزارش مووی مگ به نقل از خبرآنلاین، نوئمی لووفسکی کارگردان، نویسنده و بازیگر فرانسوی، محمد صالح هارون کارگردان اهل چاد که در فرانسه زندگی می‌کند، یواخیم تریر کارگردان نروژی و دانیلا توماس کارگردان برزیلی، دیگر داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه جشنواره کن هستند.

عباس کیارستمی در ۱۹۹۷ برای فیلم «طعم گیلاس» برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شد. تعدادی از دیگر فیلم‌‌های او نیز در بخش مسابقه کن به نمایش درآمده‌اند، از جمله «ده» در ۲۰۰۲، «کپی برابر اصل» در ۲۰۱۰ که ژولیت بینوش برای آن برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد و «مثل یک عاشق» در ۲۰۱۲٫

او سال ۱۹۹۳ یکی از داوران بخش مسابقه اصلی و سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ عضو هیئت داوران دوربین طلایی بوده است.  

«خانه دوست کجاست» (۱۹۸۷)، «کلوزآپ» (۱۹۹۰)، «زندگی و دیگر هیچ» (۱۹۹۲)، «زیر درختان زیتون» (۱۹۹۴)، «باد ما را خواهد برد» (۱۹۹۹) و «شیرین» (۲۰۰۸) از دیگر ساخته‌های کیارستمی است.

بخش سینه‌فونداسیون را ژیل ژاکوب رئیس سابق جشنواره کن در سال ۱۹۹۸ راه‌اندازی کرد. برگزارکنندگان این بخش با هدف کشف فیلمسازان جدید هر سال بین ۱۵ تا ۲۰ فیلم کوتاه و نیمه‌بلند به کارگردانی دانشجویان فیلمسازی از سراسر جهان را انتخاب می‌کنند.

کیارستمی از زمان تاسیس بخش سینه‌فونداسیون یکی از حامیان آن بوده است.

شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن ۱۴ تا ۲۵ مه (۲۴ اردیبهشت تا ۴ خرداد) برگزار می‌شود.

جین کمپیون فیلمساز نیوزیلندی ریاست داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره را به عهده دارد. «گریس از موناکو» به کارگردانی اولیویه دان با بازی نیکول کیدمن فیلم افتتاحیه جشنواره است.

برندگان سینه‌فونداسیون ۲۲ مه (۱ خرداد) و برندگان فیلم‌های کوتاه ۲۴ مه (۳ خرداد) در مراسم اختتامیه جشنواره معرفی می‌شوند.


اخبار ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.