عبور از رکود تورمی با تقویت عرضه و تولید در اقتصاد ملی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران هم اکنون با رکود تورمی و فزونی تقاضا بر کاهش تولید روبروست، گفت: تقویت طرف های عرضه و رونق تولید در کنار کنترل حجم نقدینگی می تواند به عبور از این شرایط کمک کنند.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، تقوی داشت: هر اندازه که نرخ تورم افزایش یابد، قدرت خرید مصرف کننده کاهش می یابد و نرخ تورم، شاخص قیمت مصرف کننده محسوب می شود.

وی افزود: تورم انتظاری هم موقعی ایجاد می شود که مردم انتظار داشته باشند تولید کاهش یابد و به طرف خرید بیشتری بروند.

تقوی گفت: افزایش نرخ رشد اقتصادی و مدیریت رفتار طرف های تقاضا، اعمال سیاست های مالی و مالیاتی می تواند به کنترل نرخ تورم کمک کنند و باید کاهش گردش پولی هم مد نظر باشد.

وی افزود: اگر طرف عرضه اقتصاد ملی و تولید ، ضعیف باشد، با افزایش نرخ بیکاری، معضلات اجتماعی و اقتصادی را بیشتر می کند و با کاهش قدرت خرید مردم ، وضع معیشت هم تحت تأثیر قرار می گیرد.

این اقتصاددان افزود: باید سیاست های ضد تورمی با تقویت طرف های عرضه و کنترل مدیریت طرف های تقاضا در اولویت دولت باشد، در این صورت،‌ تورم انتظاری هم حذف می شود.

وی بدترین نوع تورم را تورم رکودی دانست و گفت: همزمان با کاهش تولید ، قیمت ها نیز بالا می رود که باید با تقویت تولید ، کنترل می شود.

تقوی افزود: اگر نرخ تورم به ۳ درصد برسد می تواند در تنظیم سیاست های اقتصادی مؤثر باشد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.