عدنان المنصور: جنگ سوریه ، دامن همه کشورهای خاورمیانه را خواهد گرفت

به گزارش ایرنا از بیروت،’عدنان منصور’ وزیر خارجه لبنان که برای مشارکت در نشست اضطراری وزرای خارجه عرب برای بررسی اوضاع سوریه به’دوحه’ سفر کرده بود، روز دوشنبه به لبنان بازگشت و درجمع خبرنگاران ؛گفت: در این نشست اوضاع سوریه و اوضاع فلسطین مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.

وزیر خارجه لبنان با تاکید براینکه ‘اعمال راه حل نظامی در سوریه ، این کشور را به سوی آینده مبهم سوق خواهد داد و وحدت، ثبات، استقرار آن را متزلزل خواهد کرد’، گفت : ما دراین نشست بر موضع اجرای سیاست دور نگه داشتن لبنان از پیامدهای سوریه تأکید کردیم؛ ازهنگام بروز بحران سوریه ازیک سال و نیم گذشته ؛ لبنان موضع روشنی را درقبال اوضاع سوریه اتخاذ کرده است.

منصور اظهار کرد: ما ازهمان روزهای اول درجلسات مختلفی که با اتحادیه عرب داشتیم، تأکید کردیم که مسئله سوریه به همه ما مربوط می شود و ما باید بدانیم عملا از سوریه چه می خواهیم.

وی ادامه داد: آیا ما باید در بحران سوریه در کنار یک طرف علیه طرف دیگر قرار گیریم یا آنکه به سوریه کمک کنیم تا ازبحران خارج شود وبتواند وحدت مردم، سیادت وحاکمیت اراضی خود را حفظ کند.

وزیر خارجه لبنان با اشاره به تشدید حوادث امنیتی در سوریه در ماه‌های اخیر تصریح کرد: بروز این گونه حوداث نه تنها تهدیدی جدی علیه سوریه است بلکه تمام کشورهای منطقه را مورد هدف قرار داده است.

وی گفت: دخالت های بیگانگان در این کشور نیز برپیچیدگی امور در سوریه افزوده وخسارت های جبران ناپذیری به ملت سوریه وارد کرده است به نحوی که وحدت ، ثبات و ساختار اجتماعی ملی، دینی سوریه را در معرض بی ثباتی و تغییر قرار داده است.

منصور با اشاره به اصل گفت وگو به عنوان تنها راهکار خروج سوریه از بحران جاری ؛ ادامه داد: حل بحران در سوریه، تنها باید در داخل سوریه و از طریق سیاسی وایجاد گفت وگوهای ملی میان گروه های سوری انجام گیرد و سوریه راه حل دیگری ندارد.

وی اظهار کرد: ما این سئوال را مطرح می کنیم که آیا سرازیر شدن سیل اسلحه به سوریه، توانسته تاکنون صلح را در سوریه بر پا کند و آیا پول هایی که بدون حساب برای خرید سلاح صرف می شود، توانسته امنیت این کشور را تأمین کنند؛ این اسلحه ها از کجا می آیند و عوامل قاچاق اسلحه به سوریه چه کسانی هستند.

وی ادامه داد: نجات سوریه از بحران کنونی، از طریق تأمین منافع ومصالح یا تصفیه حساب های شخصی و اعمال حملات گسترده رسانه ای، نظامی و مالی صورت نمی گیرد؛ اگر چه سوریه در نهایت، بدون آسیب به نقش ملی و قومی خود در محیط پیرامون از این بحران سالم بیرون خواهد آمد.

منصور خطاب به حاضران گفت: عمل مشترک عربی در رابطه با سوریه امروز در معرض آزمایش و محک قرار گرفته و برای شما (سران عرب) بهتر است که این عمل مشترک به ثمر برسد و سوریه را نجات دهد.

از سوی دیگر به دنبال بروز حوادث امینیتی در مناطق مرزی سوریه و لبنان و سقوط چندین خمپاره به سوی روستاهای مرزی لبنان، ‘میشل سلیمان’ رییس جمهور لبنان از عدنان منصور خواست، اعتراض لبنان نسبت به وقوع این چنین حوادثی را به سفیر سوریه در لبنان ابلاغ کند.

خاورم*۲۰۲۳**۱۰۳۰**۵۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۳۹۶۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.