عرضه مواد غذایی با تخفیف ۲۰ درصد در ۲۴ مرکز فروش

به گزارش «جوان»، حدود دو هفته از وعده ارزانی غضنفری می‌گذرد. در این مدت هر چند که تلاش‌هایی در این وزارتخانه برای کاهش قیمت شیر خام، لبنیات، مرغ، گوشت و. . . صورت گرفته اما اخباری از عدم کاهش قیمت این کالا‌ها و کمبود آنها در نقاط مختلف شهر منتشر شده و نمایندگان مجلس و دامداران از نحوه قیمت‌گذاری شیر خام انتقاداتی دارند. 

این در حالی است که معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به نامه‌ای که روز گذشته ۲۰۰ نماینده مجلس امضا کرده‌اند و در آن اعلام شده بود که قیمت تمام شده شیر ۸۰۰ تومان است، اعلام کرد: قیمت ۶۳۰ تومان برای هر کیلوگرم شیر براساس یک کار کارشناسی و نظر خود تولیدکنندگان شیر تعیین شده است. «محمدعلی ضیغمی» با تأکید بر اینکه دولت در تعیین قیمت شیر دخالتی نداشته است، گفت: قیمت ۶۳۰ تومانی تعیین شده دقیقا کارشناسی است و مبنای آن هزینه‌های تولید اعم از نهاده‌ها و سایر بخش‌هاست که بر‌اساس آنالیز قیمتی دامداران تعیین شده است. 

وی افزود: براساس محاسبات انجام شده قیمت تمام شده شیر ۷۰۰ تومان تعیین شد، اما توافق ما و دامداران بر این شد که ترکیب‌های هزینه‌ای را طوری تعیین کنیم که این قیمت به قیمت قبلی بازگردد.
معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بیشترین هزینه‌ تولید شیر مربوط به خوراک دام است، گفت: ۸۰ درصد هزینه تولید شیر خام ناشی از خوراک بوده و این عددی است که خود دامداران اعلام کرده‌اند و در جلسات کارشناسی برای ترکیب این خوراک بحث شد. 

به گفته ضیغمی، قیمت جو کیلویی ۴۱۰ تومان، ذرت کیلویی ۴۱۰ تومان، سبوس کیلویی ۲۳۰ تومان و کنجاله سویا کیلویی ۸۰۰ تومان تعیین و شرکت پشتیبانی امور دام متعهد شد که نهاده‌ها را با این قیمت‌ها در اختیار دامداران قرار دهد. 

وی گفت: البته به تازگی متوجه شدیم بخشی از دامداران به دلیل کمبود نقدینگی نتوانسته‌اند سهمیه خوراک دام خود را تحویل بگیرند. معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه قرار شده است نهاده‌های دامی برای آن بخش از دامداران که با مشکل مالی مواجه‌ شده‌اند به صورت اعتباری فروخته شود، گفت: در این بخش هم فعالیت‌ها به آنجا منجر می‌شود که قیمت شیر همان ۶۳۰ تومان باشد. 

وی همچنین از توزیع گوشت به قیمت تعادلی، ۲۰ درصد زیر قیمت بازار یعنی با قیمت ۹ هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلو خبر داد، در حالی که توزیع این گوشت‌ها بسیار محدود و اندک بوده به طوری که بر کاهش قیمت بی‌تاثیر بوده و همچنان گوشت بین ۲۱ تا ۲۴ هزار تومان در سطح شهر به فروش می‌رسد. البته این روند گرانی‌ها در شهرستان‌ها نیز کاملاً مشهود است و هنوز اقداماتی در راستای ارزان شدن کالاهای مصرفی صورت نگرفته است. 

توزیع مواد غذایی با تخفیف ۱۰ تا ۲۰ درصد
به‌رغم کارشکنی‌های برخی از صنوف و مقابله با کاهش قیمت‌ها‌، ید‌الله صادقی، رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران از آغاز به کار ۲۴ مرکز توزیع مواد غذایی با تخفیف ۱۰ تا ۲۰ درصد خبر داد و تأکید کرد: سهمیه استان تهران ۸ هزار تن برنج است که این سهمیه به برخی شهرستان‌های استان فرستاده شده است و در شهر تهران نیز از طریق شبکه سازمان میادین میوه وتره‌بار، فروشگاه‌های اتکاء، اسکاد و سپه با قیمت هر کیلوگرم ۱۸۰۰ تومان عرضه می‌شود. 

قیمت‌ روغن به سطح اسفند بر‌نمی‌گردد
همچنین برخلاف اظهارات روز گذشته قبادی، معاون وزیر صنعت که از تفاهم برای کاهش قیمت روغن خبر داده بود، رئیس انجمن صنایع روغن‌نباتی گفت: قیمت روغن همان مصوبه سازمان حمایت در بیستم فروردین ‌ماه است و قیمت‌ها به سطح اسفند بر‌نمی‌گردد. ابوالحسن خلیلی در گفت‌وگو با فارس، با تأکید بر اینکه دولت برای حمایت از تولید و افزایش عرضه در سطح بازار روغن خام مورد نیاز کارخانجات را تأمین می‌کند، اظهار داشت: قیمت روغن همان مصوبه ۲۰ فروردین‌ماه است. وی افزود: قرار نیست قیمت‌ها به قیمت اسفند‌ماه سال گذشته باز گردد بلکه با تأمین مواد خام توسط دولت تولید کارخانجات افزایش پیدا می‌کند تا نیاز بازار تأمین شود. 

گوشت گوسفندی ۱۸ هزار تومانی در راه است
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران نیز درباره عرضه گوشت ارزان در بازار وعده هایی می‌دهد اما معتقد است کاهش قیمت گوشت منوط به تثبیت قیمت شیر است. سعید سلطانی سروستانی در گفت‌وگو با فارس افزود: بر اساس تفاهمنامه‌ای با وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت، اتحادیه دامداران مسئول توزیع ماهانه ۲۴۰ هزار تن علوفه ارزان شد که در گام نخست قیمت شیر خام ۶۳۰ تومانی تثبیت می‌شود و در مرحله بعدی قیمت گوشت ارزان می‌شود. وی از تفاهمنامه مشترک اتحادیه سراسری دامداران با وزارت صنعت، معدن و تجارت از واگذاری مسئولیت توزیع علوفه ارزان بین دامداران به اتحادیه خبر داد و گفت: علوفه ارزان قرار شد به میزان نیاز دامداران از سوی شرکت پشتیبانی امور دام برای توزیع در اختیار اتحادیه سراسری دامداران قرار گیرد.
 
وی افزود: بخشی از این علوفه‌ها در انبارهای این شرکت در استان‌ها وجود دارد که قرار شد از طریق این اتحادیه توزیع و بخشی هم در صورت نیاز وارد شود. سلطانی گفت: به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت وسایل نقلیه برای حمل علوفه از بنادر هم تأمین شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. به گفته سلطانی قرار است ماهانه ۲۴۰- ۲۳۰ هزار تن کنجاله سویا، ذرت و جو بین دامداران توزیع شود. سلطانی گفت: در گام نخست تثبیت قیمت شیر مدنظر است اما در مرحله بعدی به دنبال کاهش قیمت گوشت در بازار خواهیم بود.
 
گوشت گوسفند ۱۸ هزار و۲۰۰ تومانی
وی گفت: در حال حاضر نیز ۲۵۰۰ رأس گوسفند خراسان شمالی آماده عرضه به بازار است و آماده‌ایم لاشه گوسفند بدون دنبه را به قیمت ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان در هر نقطه از ایران تحویل دهیم، تنها مسئولان اعلام کنند که محموله گوشت را در کجا و به چه کسی تحویل دهیم. 

هرچند که خبر‌های ارزانی بسیاری در این روزها منتشر می‌شود، اما تا زمانی که این اتفاق کاملاً در بازار مشاهده نشود، این وعده‌ها دردی از مردم و مصرف کنندگان دوا نمی‌کند. اگرچه با آغاز فاز دوم هدفمندی در ماه‌های آتی، مجدداً قیمت‌ها به بهانه‌های مختلف افزایش می‌یابد، اما زمانی وعده مسئولان و تلاش‌هایشان به بار می‌نشیند که بازار به ثبات رسیده و تولید‌کنندگان بدون دغدغه به تولید کالا مشغول شوند و مصرف‌کنندگان نیز هر روز با گرانی‌های جدیدی روبه‌رو نشوند.


جوان آنلاین – آخرین عناوین اقتصادی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.