عرضه ۵ میلیارد دلار ارز نفتی در بورس ارز

 عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی با تشریح شیوه نقش‌آفرینی این صندوق در بورس ارز گفت: ۲۰ درصد از منابع موجود صندوق توسعه ملی معادل ۵ میلیارد دلار در بورس ارز عرضه خواهد شد.

/۳۱۳۱

محمود دودانگه  با اشاره به جزئیات نقش‎آفرینی صندوق توسعه ملی در بورس ارز گفت: مطابق قانون بودجه سال ۹۱ کل کشور، بنا بر این است که ۱۰ درصد از منابع ارزی صندوق توسعه ملی در بخش کشاورزی و ۱۰ درصد دیگر از این منابع در بخش صنعت کشور به صورت ریالی هزینه شود.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی افزود: در مجموع ۲۰ درصد از منابع ارزی صندوق توسعه ملی باید تبدیل به ریال شده و تسهیلات ریالی در اختیار بخش‌های مذکور قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مهمترین مکانیزمی که می‌تواند در وضعیت فعلی، شرایط را برای تبدیل منابع ارزی به ریال فراهم کند، مکانیزم بورس ارز است؛ چراکه این امکان را فراهم می‌آورد که منابع صندوق توسعه ملی که سرمایه کشور نیز به شمار می‌رود، با قیمت واقعی‌تری تبدیل به ریال شده و ریال بیشتری را به عنوان تسهیلات در اختیار بخش‌خصوصی قرار دهد.

به گفته دودانگه، صندوق توسعه ملی به عنوان یکی از عرضه‌کنندگان ارز در بورس ارز، در سال جاری می‌تواند منابع ارزی خود را به ریال تبدیل کند.

وی اظهار داشت: هم اکنون موجودی حساب ذخیره ارزی ۲۵ میلیارد دلار است که بر این اساس، ۲۰ درصد آن حدود ۵ میلیارد دلار است که قرار است از طریق بورس ارز، عرضه شود، این در شرایطی است که تمامی این رقم به یکباره در بورس ارز عرضه نخواهد شد و بسته به تقاضا میزان عرضه تعیین خواهد شد.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: پس از فروش ۵ میلیارد دلار ارز مذکور در بورس ارز به قیمت رقابتی، منابع ریالی آن در اختیار بانک عامل قرار خواهد گرفت تا به صورت ریالی از طریق این بانکها در اختیار بخش‌خصوصی قرار گیرد.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.