عقب نشینی پاکستان در برابر ناتو

وزیر امور خارجه پاکستان با اعلام اینکه مسیر ترانزیت محموله‌های ناتو از خاک این کشور به افغانستان باید بازگشایی شود، گفت: اسلام‌آباد با شش ماه مسدود کردن این مسیر به دنبال کشته شدن ۲۴ سرباز پاکستانی توسط ناتو، به اهداف خود رسید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حنا ربانی کهر، وزیر خارجه پاکستان همچنین درخصوص موضع‌ رسمی دولتش درباره توافق‌نامه استراتژیک آمریکا و افغانستان گفت: اسلام‌آباد از هرگونه پیمانی که تنها برای صلح، ثبات و سعادت افغانستان با اهداف روشن و شفاف باشد، پشتیبانی می‌کند.

وزارت خارجه پاکستان مشخص نکرده که آیا به‌ نظر این کشور توافق‌نامه استراتیژیک کابل و واشنگتن، به اندازه‌ کافی روشن است و هدف‌های مشخصی برای صلح افغانستان دارد و می‌تواند نگرانی پاکستان را برطرف کند یا خیر.

از سوی دیگر یکی از مقام‌های ارشد پاکستان اعلام کرد که وی با مقام‌های وزارت نفت این کشور تماس گرفته و آنها گفته‌اند که مسیر ترانزیت ناتو احتمالا عصر روز چهارشنبه بازگشایی می‌شود.

ربانی در ادامه از تصمیم دولتش برای مسدود کردن این مسیر دفاع کرد و گفت: این اقدام حامل پیام مهمی برای واشنگتن بود؛ اینکه حمله به سربازان پاکستانی غیر قابل پذیرش است.

ربانی در ادامه اظهارات خود گفت: بازگشایی مسیر ترانزیت ممکن است تبعاتی را نیز به دنبال داشته باشد چرا که واشنگتن هنوز رسما عذرخواهی نکرده است اما این امر حسن نیت پاکستان را نشان می‌دهد که در برقراری ثبات در افغانستان متعهد است.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از این اظهارات استقبال کرد و گفت: تیم آمریکایی حاضر در پاکستان همچنان به رایزنی خود با مقام‌های پاکستانی ادامه می‌دهند و گمان می‌کنم که پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.

کمیته دفاعی پاکستان که باید در خصوص بازگشایی مسیر ناتو تصمیم‌گیری کند، امروز (سه‌شنبه) تشکیل جلسه خواهد داد.

پاکستان همسایه نیرومند افغانستان است که در نزدیک به چهار دهه اخیر نقش برجسته‌ای در شکل‌دادن سرنوشت سیاسی افغانستان داشته‌است. تا پیش از بستن پیمان استراتیژیک با کابل، در این منطقه تنها پاکستان به‌ طور رسمی عنوان “متحد بزرگ خارج از ناتو” را از آمریکا گرفته بود.

با این حال، مقام‌های پاکستان همچنان روش محتاطانه‌ای را در پیش گرفته‌اند و تا حالا که نزدیک به دو هفته از امضای این توافق‌نامه استراتژیک آمریکا و افغانستان می‌گذرد، هیچ واکنش دیگری از این مقام‌ها دیده نشده‌ است.

از سوی دیگر، شهر شیکاگو آمریکا برای برگزاری نشست وزیران دفاع و وزیران امور خارجه ناتو در ۲۰ و ۲۱ ماه مه (۳۱ اردیبهشت و اول خرداد) آماده می‌شود و حضور پاکستان نقش مهمی را در این نشست ایفا خواهد کرد.

آمریکا در شرایطی با همسایه کوچک پاکستان توافق‌نامه مهمی امضا کرده که بدبینی واشنگتن به پاکستان روز به روز بیشتر شده‌ است. در توافقنامه همکاری‌های استراتژیک آمریکا و افغانستان، از افغانستان به عنوان متحد عمده خارج از ناتو برای آمریکا نام برده شده است.

خودداری پاکستان از اجرای عملیات نظامی در وزیرستان شمالی که به‌ نظر آمریکا مرکز سازمان‌دهی حملات به منافع این کشور شده و مخالفت علنی با حمله‌های هواپیماهای بدون سرنشین در این منطقه، پیدا شدن اسامه‌ بن‌لادن، رهبر سابق القاعده در شهر نظامی ابیت‌آباد، اوج‌گیری جنبش‌های مذهبی ضد‌آمریکا در این کشور و بی‌میلی پاکستان به یاری به ماموریت ناتو در افغانستان، به شک و تردیدها بین دو طرف افزوده‌ است.

قندیل عباس، استاد دانشگاه قائد اعظم اسلام‌آباد باور دارد که “گرچه از نظر قانونی هیچ مانعی برای امضای توافق‌نامه‌ استراتژیک بین آمریکا و افغانستان وجود ندارد، اما این کار نباید بدون مشورت پاکستان انجام می‌شد”.

وی می‌‎گوید: “بستن پیمان اول با هند و حالا هم با آمریکا برای پاکستان یک سری مشکلاتی ایجاد می‌کند. به‌گونه‌ای که اسلام‌آباد می‌پندارد که آمریکا به آنها بدبین شده و پاکستان را در فهرست دشمنان خود قرار داده‌ است.”

دشمنی آمریکا با پاکستان نه تنها این کشور را که به شدت نیازمند به بیش از یک میلیارد دلار کمک نظامی سالانه واشنگتن است، در تنگنای مالی قرار خواهد داد، بلکه از اهمیت و نقش این کشور در منطقه به طور چشمگیری خواهد کاست.

۴۹۲۶۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.