عکس ۳ بعدی از کهکشان با بزرگترین دوربین جهان

اردیبهشت ۱۴۰۳

بزرگترین دوربین دیجیتالی جهان قرار است اواخر سال‌جاری برای تهیه جزیی‌ترین نقشه از کهکشان راه شیری به فضا پرتاب شود.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، تلسکوپ فضایی جیا قرار است تصاویر ۳ بعدی از یک میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری فراهم کند. این امر به ستاره شناسان کمک می‌کند برای اولین بار محل قرارگیری منظومه شمسی را در نقشه کهکشان راه شیری مشخص کنند.

دانشمندان مدعی شده‌اند این فضاپیما که قرار است در ماه اکتبر به فضا پرتاب شود، به آن‌ها این امکان را می‌دهد که ستاره‌های اطراف ما را با جزییات بیشتر از همیشه مطالعه کرده و مشخص کنند که همه این خورشیدها چقدر از منظومه شمسی ما دورتر می باشند.

این تلسکوپ همچنین به ستاره شناسان کمک می‌کند که سن، اندازه و حرکت ستاره‌ها را بهتر از قبل مشخص کرده و جزئیاتی دربارهٔ مواد سازنده آن‌ها ارائه کند.

این فضاپیما اندازه یک اتومبیل است و از سوی شرکت فضایی آستریوم ساخته شده و انتظار می‌رود که ماه اکتبر از مناطق فرانسوی گینه روی یک موشک سایوز – فرگات به فضا پرتاب شود.

گذراندن فاصله‌ای حدود یک و نیم میلیون کیلومتر از زمین به سمت خورشید، نقطه‌ای که ماموریت عکاسی این تلسکوپ آغاز می‌شود، حدود یک ماه طول می‌کشد. وقتی که جیا به این نقطه رسید، دامن ۹ متری خود را پهن کرده تا از اشعه‌های خورشید در امان بماند.

صفحات خورشیدی در پشت محافظ به این فضاپیما در تامین انرژی مورد نیاز برای ماموریت عکاسی ۵ ساله کمک خواهند کرد. چشم جیا از دو تلسکوپ آینه‌ای تشکیل شده که به آن دید استریوسکوپی شبیه دید انسان می‌دهد و امکان گرفتن تصویرهای سه بعدی را فراهم می‌کند.

یک حسگر دوربینی با بیش از یک میلیارد پیکسل تصاویری که این تلسکوپ‌ها ملاحظه می‌کنند را ثبت خواهد کرد. حسگر دوربین جیا یک متر مربع در ۲۵سانتیمتر مربع است و از ۱۰۶ تراشه الکترونیکی حساس به نور تشکیل شده است.

با داشتن دوربینی که از چنین وضوح بالایی برخوردار است جیا می‌تواند تا فاصله ۱۵۰ هزار سال نوری دورتر یا تریلیون‌ها کیلومتر دورتر در فضا را ملاحظه کند.

بیش از ۴۰۰ مهندس در سه سال قبل به دقت اجزای این فضاپیما را کنار هم گذاشته‌اند و در بیشتر اوقات از شبیه سازان واقعیت افزوده استفاده کردند تا اطمینان حاصل کنند که به همترازی دقیق مورد نیاز برای گرفتن چنین تصاویری با وضوح بالا دست یافته‌اند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.