علل اصلی ضعف و کاهش فشار خون در ایام روزه داری چیست؟

خبرگزاری آریا- مصرف کم مایعات و کاهش مصرف نمک از علل اصلی ضعف و افت فشار خون است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزایش تعریق، ضعف، خستگی، کم شدن انرژی، سرگیجه بخصوص هنگام برخاستن، ظاهر رنگ پریده و احساس افتادن که این علائم بیشتر هنگام بعد از ظهر اتفاق می افتند را از علائم افت فشار خون عنوان کرد و گفت: برای رفع این مشکل روزه داران مصرف فراوان مایعات و آب میوه های طبیعی و نمک در حد تعادل را در رژیم غذایی خود قرار دهند.
زهرا اباصلتی ابتلا به سردرد را از دیگر مشکلات در برخی از روزه داران عنوان کرد و اظهار داشت: این مشکل به علت عدم مصرف کافئین، ‌انجام کار زیاد در طول روز، کم خوابی، گرسنگی که معمولاً در طول روز بیشتر شده و در انتهای روز بدتر می شود، ایجاد می شود.
وی تصریح کرد: سردرد وقتی با افت فشار خون همراه شود، می تواند منجر به سردرد شدید و حالت تهوع قبل از افطار شود.
این کارشناس، کاهش مصرف چای و مواد دخانی و خواب  کافی را از جمله راهکارهای پیشگیری از سردرد در ماه مبارک رمضان برشمرد.
اباصلتی با اشاره به اینکه  یبوست از دیگر مشکلات شایع در ماه مبارک رمضان است که به علت کربوهیدرات های تصفیه شده، مصرف کم آب و فیبر غذایی ایجاد می شود، گفت: یبوست می تواند باعث ایجاد بواسیر، شقاق های دردناک مقعد و سوء هاضمه به همراه نفخ شود.
وی خاطر نشان کرد: برای درمان مصرف کم کربوهیدرات های تصفیه شده، افزایش مصرف آب، استفاده از سبوس در پخت نان ها، استفاده از آردهای قهوه ای و سبوس دار را در رژیم غذایی خود قرار دهند.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان پرخوری، مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ شده، غذاهای تند و ادویه دار، غذاهایی که ایجاد نفخ می کنند مثل تخم مرغ،‌ کلم، لوبیا، عدس و نوشابه های گازدار ممکن است منجر به سوء هاضمه و نفخ شود و بهتر است برای درمان و یا پیشگیری از این مشکل پرخوری نکنید، آب میوه یا آب بنوشید و از غذاهای سرخ کردنی اجتناب کنید.
اباصلتی با اشاره به اینکه افزایش سطح اسید در معده خالی در ماه رمضان باعث تشدید زخم و التهاب معده  می شود که به صورت احساس سوزش در ناحیه معده و زیر دنده ها ظاهر شده و می تواند بطرف حلق گسترش یابد، اظهار داشت: غذاهای تند، قهوه و نوشابه های سیاه  این حالت را بدتر می کنند.
وی خاطر نشان کرد: درمان های پزشکی برای کنترل سطح اسید معده وجود دارند و افراد مبتلا، قبل از روزه گرفتن باید با پزشک خود مشورت کنند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.