علویان صدر : مسجد جامع اصفهان ، موزه هنر و معماری اسلامی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از واحد مرکزی خبر در تاریخ ۵شنبه ۱۱م آبان ۹۱،

اصفهان/ واحد مرکزی خبر/ فرهنگی

مسجد جامع عتیق اصفهان ، موزه هنر ، معماری و مادر مساجد ایران است .
معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در آیین بزرگداشت ثبت جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان گفت : فرهنگ ایرانی در همه ابعاد پیوند ناگسستنی با آموزه های اسلامی داشته و iبه همین خاطر از فرهنگ ایرانی اسلامی iبهره می بریم .
آقای علویان صدر افزود : مسجد جامع عتیق شاهکار نبوغ بشریت و پایه گذار نوع خاصی از مساجد ایرانی است که نمایشگر بیش از دوازده قرن معماری اسلامی است .
وی مسجد جامع عتیق را موزه هنر و معماری مساجد ایران عنوان نمود و گفت : این مسجد بر روی بقایای یک بنای ساسانی ساخته شده و iبه عنوان الگوی اولیه در تبدیل مساجد شبستانی iبه گنبد دار ایرانی شناخته می گردد .
معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی، تبدیل این مسجد از تک ایوانی iبه دو ایوانی و سپس چهار ایوانی را مختص مساجد ایرانی عنوان نمود و افزود : ساخت گنبد با سازه آجری حکایت از فناوری بی نظیر استفاده شده در این مسجد دارد .
وی گفت : ۳۸ اثر تاریخی در ۹ شماره ثبت جهانی شده که این نشان توجه دولت iبه تاریخ و فرهنگ ایران است .
رئیس جمهور نیز در این مراسم iبه رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری پیشنهاد داد که مقدمات ثبت ملی و جهانی شبکه آبرسانی تاریخی شهر اصفهان را که از شاهکارهای شیخ iبهایی است فراهم کند .
۰۰۰۲


IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.