علیزاده از آغاز ساخت نرم‌افزار شبیه‌سازی خلیج‌فارس با حضور معاون اول رئیس‌جمهور خبرداد

علیزاده از آغاز ساخت نرم‌افزار شبیه‌سازی خلیج‌فارس با حضور معاون اول رئیس‌جمهور خبرداد

ساخت اولین نرم‌افزار جامع شبیه‌سازی خلیج‌فارس عصر امروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بندرعباس، کلید زده ‌می‌شود.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از روابط عمومی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، دکتر حسن علیزاده در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، با اشاره به برگزاری بیست و نهمین جشنواره و نمایشگاه استانی رسانه‌های دیجیتال، از چهارشنبه هفته جاری (۱۳ اردیبهشت) در یزد، به تغییر رویکرد برگزاری از قالب نمایشگاهی به جشنواره ای اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه تلاش شده تا تنها عرضه نرم‌افزارها در قالب یک فروشگاه صورت نگیرد، بلکه این نمایشگاهها به جشنواره‌ رسانه‌های دیجیتال تغییر یافته و محلی برای آشنایی هرچه بیشتر خانواده‌ها با فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال باشد.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توجه ویژه این مرکز به منویات مقام معظم رهبری در رابطه با شورای عالی فضای مجازی در برگزاری این جشنواره‌ها، ادامه داد: این جشنواره و نمایشگاهها در حوزه‌های کودک، خانواده، هنرهای دیجیتال، آسیب‌ها و فرصتهای فضای مجازی برگزار خواهد شد و در آن تلاش شده تا مباحث محتوایی مرتبط با فضای مجازی لحاظ شود.

 وی تصریح کرد: در عین حال در این جشنواره‌ها، موضوع سرگرمی خانواده‌ها نیز مدنظر قرار گرفته است که بر این اساس تکنولوژی‌های جدیدی برای اولین بار در برخی شهرستانهای کشور به معرض استفاده عموم گذاشته خواهد شد تا مردم در عمل، با فرآیندهایی که در حوزه تکنولوژی و رسانه‌های دیجیتال رخ داده است، آشنا شوند.

 علیزاده با اشاره به حضور فعال مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در برنامه‌های روز ملی خلیج‌فارس، گفت: ساخت نرم‎‌افزار شبیه‌سازی خلیج‌فارس امشب با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بندرعباس آغاز خواهد شد.

 وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای ساخت این نرم‌افزار ادامه داد: برای ساخت این نرم‌افزار پیش‎‌بینی یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته و قرار بر این است در آن، تمامی ویژگی‌های تاریخی و جغرافیایی مربوط به حوزه خلیج فارس شبیه‌سازی شود.

 علیزاده گفت: در این نرم‌افزار، مقاطع مختلف تاریخی و ویژگی‌های زیستی خلیج فارس همچون چشمه‌های آب شیرینی که در اعماق خلیج‌فارس وجود دارند، شبیه‌سازی خواهد شد.

 وی با بیان اینکه این نرم‌افزار به نوعی موزه مجازی خلیج‌‎فارس خواهد بود، ابراز امیدواری کرد تا این نرم‌افزار تا قبل از دهم اردیبهشت ماه سال ۹۲ (همزمان با روز ملی خلیج‌فارس) در دسترس عموم قرار گیرد.

 علیزاده در ادامه برنامه‌های مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در روز ملی خلیج‌فارس گفت: سه خانه‌فرهنگ دیجیتالی خلیج‌فارس در قشم، ابوموسی و بندرعباس امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح خواهد شد. ضمن اینکه پورتال جامع خلیج‌فارس به عنوان کتابخانه دیجیتالی مرکز نیز که صبح امروز مراحل نهایی خود را سپری کرد، با گردآوری کتابهایی تدوین و منتشر شده در حوزه خلیج‌فارس، زمینه را برای دسترسی عموم فراهم کرده است.

 وی اظهار داشت: در عین حال، این پورتال در فاز اول، کتبی که تاکنون منتشر شده را در خود جای داده است؛ اما به تدریج پایان‌نامه‌های دانشگاهی و نقشه‌های مرتبط با خلیج‌فارس نیز به آن اضافه خواهند شد؛ ضمن اینکه این پورتال به زبان‌های دیگر نیز به روز رسانی خواهد شد.

 علیزاده با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از نرم‌افزارهای تولید شده با موضوع خلیج‌فارس از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۴ نفر از منتخبانی که در این زمینه برترین طرحها را داشته اند، با اعطای لوح و جوایز نفیسی مورد تقدیر واقع خواهند شد.

 وی با اشاره به بازی‌ میرمهنا که در سالهای گذشته با موضوع مبارزه برای آزادسازی بندرعباس تهیه شده است، گفت: علاوه بر تقدیر از تولیدکنندگان این بازی، امکان استفاده از این نرم‌افزار در محیط‌های عمومی در حاشیه مراسم روز ملی خلیج‌فارس در بندرعباس فراهم شده است.

 مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از تدوین دانشنامه‌ای با ۳۰۰ مدخل برای استفاده عموم خبرداد و گفت: این دانشنامه در حوزه‌های تمدنی، فرهنگی، اسلامی و شاخه‌های مختلفی که فرهنگ و هنر با ۳۰۰ مدخل آماده‌سازی خواهد شد، اما در فاز های بعدی علاوه بر اینکه ۱۰۰۰ مدخل نیز توسعه خواهد یافت، حوزه موسیقی را نیز پوشش می‌دهد.

 علیزاده با اشاره به استفاده عموم از ویکی‌پدیا برای جستجو در مورد برخی مطالب، گفت: اطلاعات قرار گرفته بر روی این سایت ممکن است سندیتی که انتظار می‌رود را نداشته باشد، ضمن اینکه مستندات منتشر شده در آن، جنبه فردی دارد که در برخی از مواقع، از واقعیت به دور است.

 وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری بتوان ۲۰۰ مدخل این دانشنامه را در فضای مجازی در دسترس عموم قرار داد.

 رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از آغاز به روز رسانی صدور مجوز انتشار نرم‌افزار از ابتدای خردادماه خبرداد و گفت: فرآیند زمان‌بر صدور مجوزها اصلاح شده و با کار منسجمی که در این زمینه انجام شده است، به زودی شاهد حل مشکل بازه زمانی صدور مجوز برای نرم‌افزارها خواهیم بود.

 وی اظهار داشت: بر این اساس، بسته به نوع، حجم و ویژگی‌های نرم افزار، صدور مجوز در یک بازه زمانی حداکثر یک هفته‌ای، صورت خواهد گرفت.

 علیزاده با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص رتبه‌بندی نرم‎‌افزارها گفت: با اشاره به ویژگی‌ نرم‌افزارهای تولید شده، هر نرم‌افزار رتبه‌بندی می‌شود و در نهایت، ۳ ستاره به ویژگی‌های فنی و محتوایی، یک ستاره به قابلیت صادرات و چند زبانه بودن و یک ستاره هم به ویژگی‌های خاصی که ممکن است یک نرم‌افزار را ممتاز کند، اختصاص خواهد یافت.

 وی همچنین از تمامی صاحب‌نظران و متخصصان در این زمینه درخواست کرد تا با ارزیابی سیستم رتبه‌بندی، شرایط را برای بهبود آن فراهم کرده و نظرات خود را به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ارجاع دهند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.