عملیاتی شدن سامانه واردات از اول آبان‌ماه

رییس سازمان گمرک کشور گفت: تفاهم نامه‌های زیادی در راستای کاهش تشریفات گمرکی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، عباس معمارنژاد در مراسم همایش روز جهانی استاندارد با تاکید بر لزوم کاهش تشریفات گمرکی در وضعیت کنونی کشور اظهار کرد: در انجام تشریفات گمرکی سازمان‌های بسیاری دخیل و درگیرند که کاهش این تشریفات تنها با تعامل و همکاری سازنده‌ ایشان صورت خواهد پذیرفت.

وی با مثبت ارزیابی کردن ارتباط دو سازمان گمرک و استاندارد به عنوان سازمان‌های دخیل تشریفات گمرکی تصریح کرد: طبق آمارهای بانک جهانی و اندازه‌گیری شاخص‌های تجارت جهانی و بازرگانی فرامرزی، زمان صرف شده برای تشریفات در سازمان‌های گمرک و استاندارد، نسبت به سایر سازمان‌های دخیل در این امر، بسیار کمتر است که به طور میانگین در ایران تنها دو روز در این سازمان‌ها وقت صرف می‌شود.

معمار نژاد اضافه کرد: در ابتدای امسال، طی سفر هیات دولت به زاهدان سازمان گمرک متعهد شد که تا پایان سال جاری ۳۰ درصد از زمان ترخیص کالا را کاهش دهد و در همین راستا طبق انعقاد تفاهم نامه‌هایی که بین سازمان گمرک و سازمان ملی استاندارد صورت پذیرفت، سعی داریم تا همین دو روز وقت صرف شده زمان را نیز کاهش دهیم.

رییس سازمان گمرک کشور همچنین به اجرا نشدن صحیح برخی از این تفاهم نامه‌ها در سال های قبل اشاره کرد و یکی از علل را عدم اطلاع‌رسانی صحیح و بی‌توجهی فعالان اقتصادی به مزایای این تفاهم‌نامه‌ها بیان کرد.

معمارنژاد با اشاره به برخی از تفاهم‌نامه‌های منعقد شده میان سازمان گمرک و سازمان ملی استاندارد از راه‌اندازی سامانه تبادل الکترونیکی مجوزهای مربوط به تشریفاتی گمرکی، طی ۱۵ روز آینده خبر داد و گفت: همچنین طبق مصوبه اخیر رییس جمهوری نیز سازمان ملی استاندارد به عنوان مرجع فنی ترخیص کالا و صدور مجوزهای استاندارد برای تمام کالاها به غیر از دارو، معرفی شد این پیرو یکی از مصوبه‌های دولت در تاریخ هشتم آبان ماه سال ۹۰ است که در جهت کاهش تعداد دستگاه‌های مستقر در مبادی ورودی کشور ابلاغ شد.

معمار نژاد در بخش دیگری از سخنان خود رتبه ایران را در شاخص زیرساخت‌های تجاری، ۱۰۳ اعلام کرد و افزود: مطالعات انجام شده نشان می ‌دهد که اگر تشریفات گمرکی کاهش یافته و تعامل سازمان‌ها بیشتر شود، این رتبه ۱۵ درجه ارتقاء خواهد یافت و کشور در جایگاه بهتری از نظر زیرساخت‌ها قرار خواهد گرفت.

وی همچنین در بخش پایانی سخنان خود از راه‌اندازی سامانه اعلام محصولات در سازمان گمرک خراسان رضوی و نیز عملیاتی شدن سامانه واردات از تاریخ اول آبان ماه خبر داد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.