عملیات حفاری در میدان نفتی آذر آغاز شد

خبرگزاری پانا: عملیات حفاری در میدان نفتی آذر، صبح امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت و با راه اندازی رسمی نخستین دکل حفاری در محل این میدان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از وزارت نفت ، برای توسعه میدان نفتی آذر قرار است ۱۹ حلقه چاه حفاری شود و شرکت های نفت و گاز پرشیا، از شرکت های زیرمجموعه شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت، ملی حفاری و گلوبال پتروتک، این تعداد چاه را حفاری کنند.

نخستین دکل مستقر شده در این میدان مربوط به شرکت نفت و گاز پرشیا بوده و قرار است دومین دکل از سوی شرکت ملی حفاری ظرف چند روز آینده در محل میدان استقرار یابد.

میدان نفتی آذر یکی از میدان های مشترک با کشور عراق است که ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه نفت درجا دارد و در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مهران در استان ایلام واقع شده است. پیش بینی شده است در مجموع ۴۰۰ میلیون بشکه از نفت این میدان قابل تولید باشد که با فرض قیمت ثابت ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه نفت، ارزش این میدان دست کم ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود.

تاسیسات روزمینی برای فرآورش و انتقال نفت تولیدی این میدان نیز، شامل یک واحد بهره برداری و شبکه های انتقال و خطوط لوله است.

قرارداد ۱٫۹ میلیارد دلاری توسعه میدان نفتی مشترک آذر در غرب ایران مهر ماه سال گذشته با کنسرسیوم داخلی شامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت ایران (اویک) و صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی صنعت نفت امضا شد.

تولید نفت از میدان آذر به صورت زودهنگام طی ۳۶ ماه آینده به ۳۰ هزار بشکه در روز و در مدت ۵۵ ماه به روزانه ۶۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

نفت میدان آذر با درجه API 32 جزو نفت خام های مرغوب به شمار می رود.

پیش از امضای قرارداد توسعه میدان نفتی آذر با شرکت های داخلی، قرار بود شرکت گازپروم روسیه توسعه این میدان را بر عهده بگیرد، اما با تعلل این شرکت روسی، این شرکت از مذاکرات توسعه میدان آذر کنار گذاشته شد و کنسرسیوم ایرانی جای آن را گرفت.

 


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.