عملیات نظامی آمریکا در یمن زمینه‌ساز توافق سازش امارات با رژیم صهیونیستی

روزنامه وال استریت ژورنال فاش کرد، عملیات نظامی آمریکا برای نجات سربازان اماراتی در یمن در سال ۲۰۱۷، نقش زیادی در توافق صلح امارات و رژیم صهیونیستی داشت.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: آمریکا ۱۱ اوت ۲۰۱۷ ماموریت فوری برای نجات سرباران اماراتی و یک عضو خاندان حاکم در جریان سقوط هلیکوپترشان انجام داد. این سربازان در حمله به القاعده در یمن شرکت کرده بودند. سقوط هلیکوپتر به کشته شدن سه سرباز و زخمی شدن هفت تن از جمله زاید بن حمدان آل نهیان ۲۷ ساله و برادرزاده و داماد ولیعهد امارات منجر شد.

به گفته مسؤولان نظامی آمریکایی، این مأموریت در نجات سربازان و عضو خاندان حاکم امارات موفق بود. دو هواپیمای آمریکایی از نوع Ospreys تیم پزشکی از نیروهای عملیات ویژه را به محل سقوط بالگرد در یمن منتقل کرد.

بیل اوربن، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا گفت، تیم پزشکی هفت سرباز زخمی شده را به کشتی یو اس اس باتان منتقل کرد. این یک ناو وابسته به یگان دریایی آمریکا در خلیج عدن است.

وی گفت: تیم پزشکی برای ۴۸ ساعت روی عرشه کشتی فعالیت کردند و نیروهای آمریکایی برای اهدای خون به سربازان داوطلب شدند. بعدا سربازان به بیمارستانی در آلمان وابسته به ارتش آمریکا منتقل شدند.

این روزنامه درباره ارتباط این مأموریت با عادی‌سازی روابط نوشت، به روشی غیرمنتظره این مأموریت نظامی راه را برای عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی برای امضای توافق صلح هموار کرد. میگوئل کوریا، مشاور ویژه کاخ سفید مسؤول اجرای عملیات نجات سربازان اماراتی بود. این ژنرال آمریکایی که بعدا وابسته دفاعی سفارت آمریکا در ابوظبی شد، مسؤول هماهنگی و موفقیت ماموریت بود و او را بین رهبران امارات به ویژه محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی قهرمان ساخت.

این روزنامه نوشت: جایگاهی که کوریا در امارات از آن برخوردار بود نقش بزرگی در روند صلح میان امارات و اسرائیل ایفا کرد.

مسؤولان دو طرف پیشتر به نقش مهم و پشت پرده کوریا در توافق صلح اشاره کرده بودند. عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات قبل از امضای توافق صلح به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: این ژنرال جزوی از خانواده من است. بدون وی این توافق حاصل نمی‌شد.

به نظر می‌رسد موفقیت کوریا، واشنگتن را وادار کرد تا مأموریت ارتباط با طرف سودانی را نیز به وی بدهد. وی سپتامبر در نشستی که در ابوظبی با حضور طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات و عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی و نمایندگان دولت خارطوم برای بررسی راه‌های عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و سودان برگزار شد، نماینده آمریکا بود.

امارات و رژیم صهیونیستی ۱۳ اوت به توافقی برای عادی‌سازی روابط دست یافتند. 

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.