عوارض سوء مصرف بی رویه تنقلات کم ارزش در کودکان

متاسفانه برخی از تنقلات تجاری مثل انواع پفک و چیپس به طور بی رویه توسط کودکان و دانش آموزان مصرف می شود که اثرات و عوارض بسیار بدی برای سلامت آنان دارد.

به گزارش گروه علمی،‌پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، لیلا شورورزی،‌کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور ضمن بیان این مطلب گفت: نتایج بررسی کشوری سال ۱۳۷۷ که توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت انجام شده نشان داده است که ۵۰ در صد کودکان ۶ تا ۱۲ ماهه و ۹۰ درصد کودکان ۱ تا ۲ ساله هر روز پفک می خورند.

لیلا شورورزی گفت: خــوردن پفـــک بخصوص قبل از وعده های غذایی بدلیل ایجاد سیری کاذب کــودکــان را از خــوردن وعده های اصلی که باید مواد مغذی مورد نیاز برای رشد را تامین کند باز می دارد. از سوی دیگر نمک زیاد آن ذائقه کودک را به خوردن غذاهای شور عادت می دهد.

وی افزود: انــواع چیپس ها علاوه بر شور بودن، به دلیل چربی زیادی که دارند موجب چاقی بی رویه کودکان می شوند. مطالعات متعددی رابطه بین خوردن مواد شور در کودکی و افزایش فشار خون در دوران بزرگسالی را به اثبات رسانده است.

این کارشناس تغذیه توصیه کرد: نوشیدن بی رویه نوشابه نیز به ویژه همراه با غذا علاوه بر سیری کاذب، جذب مواد مغذی مانند کلسیم را مختل می کند و فرد را دچار کمبود کلسیم می کند.


اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.