عوامل ۴ گانه نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد

۱۵ام بهمن ،

بینا- سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور دربارهٔ نوسانات و در واقع افزایش نرخ ارزها به ویژه دلار در شبکه صرافی‌های مجاز علیرغم ثبات ارز در مرکز مبادلات ارزی کشور توضیح داد.
به گزارش بینا، صمد کریمی به ایسنا، گفت: شکل گیری انتظارات تورمی و تشدید آن در ماه‌های پایانی سال، افزایش تقاضای سفته بازی و احتیاطی، شکل گیری مجدد تقاضای ناشی از تبدیل دارایی‌ها و تعهدات ارزی بانک‌ها از مهم‌ترین این دلایل محسوب می گردد.
وی با بیان اینکه افزایش تقاضای فصلی جهت واردات کالا وخدمات، بالا بودن ریسک و پایین بودن بازدهی سرمایه گذاری در بخش واقعی (تولید) خدمات مولد در مقایسه با فعالیت‌های دلالی و سفته بازی از دیگر عوامل مهم این نوسان محسوب می گردد اظهار کرد: عوامل غیر اقتصادی و محدودیت‌های ابزارهای سرمایه‌گذاری در کشور و ضعف سیستم‌های کنترلی و نظارتی از دیگر عوامل مهم در این زمینه است.
کریمی افزود:‌ دلایل فوق سبب نوسانات نرخ ارز در شبکه صرافی‌ها شده و این درحالی است که تقاضاهای مربوط به کالاهای اساسی دارو، مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای وکالاهایی بادوام نهایی (اولویت های یک تا ۹) وهمچنین اولویت‌های خدماتی ۱۹ گانه توسط سیستم بانکی تامین ارز می‌شود.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور ادامه داد:ضمن این‌که منابع قابل عرضه در شبکه صرافی‌های مجاز شامل ارز صادرکنندگان غیر نفتی، پتروشیمی و دارندگان ارز به مراتب بیش از تقاضای واقعی برای شبکه صرافی‌های مجاز است.
کریمی تاکید کرد: قطعا با فروکش کردن انتظارات تورمی و متقابلا کاهش تقاضای سفته بازی، احتیاطی و تبدیل دارایی‌ها از یکسو و تقویت جانب عرضه ارز و مدیریت سیستماتیک تقاضای ارز، مجددا نرخ ارز در شبکه صرافی‌ها مجاز به نرخ مرکز مبادلات ارزی کشور نزدیک خواهد شد.
وی گفت: بدیهی است تمامی علل و عوامل موثر مزبور در نوسانات نرخ ارز در شبکه قابل پیش بینی و مدیریت است.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.