عینک گوگل؛ دو برداشت از یک ابداع

۱۳م اسفند ،

به بهانه اعتراض نهاد ناظر بر داده‌های اطلاعاتی اتحادیه اروپا

نهادی که در اتحادیه اروپا وظیفه نظارت بر داده‌های اطلاعاتی میان کشورهای این اتحادیه را برعهده دارد، پس انتشار یافتن فیلمی دربارهٔ توانمندی‌های محصول تازه کمپانی گوگل با نام google goggles این کمپانی را در راستای دفاع از حریم شخصی شهروندان تحت فشار گذاشته است.

به گزارش هنرآنلاین، “عینک گوگول” در واقع یک عینک پیشرفته است که با استفاده از یک رابط دیجیتالی به کاربران خود امکان می‌دهد تا نه تنها دنیای اطراف را از ورای چشمان گوگل ملاحظه کنند بلکه به صورت خودکار از هر آنچه که می‌بینند عکسبرداری کنند.

بنابر این گزارش، با انتشار یافتن جزئیات تازهی از قابلیت‌های فناوری پیشرفته عینک گوگل و امکان آزمایش آن برای تعداد محدودی از اشخاص، بعضی از ناظران از جمله اِرین برنت از شبکه CNN تجربه دیدن دنیا با عینک گوگل را شگفت انگیز توصیف کرده‌ و گفته که شاید بتوان این عینک (که گویی از دنیای آینده به جهان امروز ما پرتاب می‌شود) را نوعی جایگزین دیجیتال برای چشم دانست.

این در حالی است که نهادهای حامی حریم شخصی در اتحادیه اروپا معتقدند که این یک پروژه جاه‌طلبانه است و سبب نگرانی اتحادیه اروپا بخاطر سیاستی است که شرکت گوگل از ماه مارس قبل در پیش گرفته و بر اساس آن داده‌های کاربران خود را برای اهداف تبلیغاتی و تجاری، از پایگاه اینترنتی های پرطرفدار زیر مجموعه خود مانند جی‌میل، گوگل پلاس و یوتیوب استخراج کرده است.

در مقابل کمپانی گوگل اصرار دارد که سیاست‌های حفظ حریم شخصی در کلیه خدماتش به قوانین اتحادیه اروپا احترام گذاشته و تنها با قصد بهبود تجربه کاربری اعضاء از اطلاعات ارائه شده آنها استفاده کرده است.

ماه اکتبر قبل دیده‌بان اتحادیه اروپا چهار ماه به گوگل فرصت داد تا سیاست‌هایش را مورد بازبینی قرار دهد. با این حال، شرکت گوگل بدون اعمال هیچ تغییری به فعالیت‌های خود ادامه داد و کار به آنجا رسید که هفته پیش مسؤولان اتحادیه اروپا اخطار دادند که تا قبل از تابستان از راه‌های قانونی علیه گوگل اقدام خواهند کرد.

این عینک طوری طراحی شده که همه تصاویری که به چشم فرد می‌رسد را ضبط می‌کند و از این رو حُکم جهشی بزرگ در تاریخ داده‌های اطلاعاتی را خواهد داشت، چنانکه ارائه این فناوری را با ارتقای وسیله نقلیه از دوچرخه به خودرو مقایسه کرده‌اند. با این همه، چنین تحولی توان نابودی حریم شخصی ما را در قرن ۲۱ میلادی به دنبال خواهد داشت.

موضوعی دیگری که در خصوص عینک گوگل نگران کننده عنوان شده این احتمال است که با استفاده از این دستگاه جذاب و نوآورانه همه ما به خبرچین محیط اطراف خود بدل خواهیم شد. گویی که گوگل با گذاشتن این عینک بر چشم کاربرانش، آنها را به نسخه انسانی خودروهای وَن موسوم به “دید خیابانی گوگل” مسخ خواهد کرد. خودروهایی که امروزه هر از گاهی در خیابان‌های شهرهای مختلف جهان جولان می‌دهند و از همه زوایا عکاسی می‌کنند. شاید بی‌دلیل نباشد که ادامه کار خودروهای وَن گوگل در کشور آلمان متوقف شده است.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.