غذاهای حاوی فروکتوز و فشارخون بالا

پرفشاری خون متداول ترین بیماری مزمن در کشورهای در حال توسعه و یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی و کلیوی است. عوامل محیطی متعددی در بروز پرفشاری خون تاثیر گذار هستند ، مطالعات اخیر نشان داده اندکه فروکتوز نقش مهمی در این زمینه دارد.

کلینیک رژیم درمانی نوین(www.novindiet.com)

پرفشاری خون متداول ترین بیماری مزمن  در کشورهای در حال توسعه و یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی و کلیوی است. عوامل محیطی متعددی در بروز پرفشاری خون تاثیر گذار هستند ، مطالعات اخیر نشان داده اندکه فروکتوز نقش مهمی در این زمینه دارد. افزایش در مصرف این قند ساده، که برای شیرین کردن طیف وسیعی از غذاهای فرآوری شده استفاده می گردد، افزایش شیوع پرفشاری خون را به دنبال داشته است.

اخیرا مطالعه ای توسط پژوهشگران دانشگاه کلورادو در آمریکا بر روی ۴۵۲۸ فرد بزرگسال بالای ۱۸ سال ، به منظور تعیین اثر مصرف زیاد فروکتوز بر شیوع پرفشاری خون انجام شده است. در این مطالعه عادات غذایی،  مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی فروکتوز مثل آبمیوه ها و شکلات در این شرکت کنندگان مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج این مطالعه حاکی از ارتباط مثبت بین مصرف بالای فروکتوز و فشار خون بالا می باشد.در این مطالعه مشخص گردید، رژیم غذایی شامل بیش از۷۴ گرم فروکتوز در روز تا ۷۷% خطر ابتلا به پرفشاری خون را افزایش می دهد. (میزان نرمال فشار خون( mmHg80/120 ) می باشد)

نکته عملی: عوامل محیطی فراوانی علاوه بر عوامل ارثی و ژنتیکی در بروز فشار خون بالا موثرند، از بین عوامل تغذیه ای موثر در فشار خون، فروکتوز یک عامل خطر قابل اصلاح در بروز فشار خون بالا است . بنابراین با کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی فروکتوز بالا، می توان یکی از عوامل خطر بروز پرفشاری خون  را کاهش داده و از عوارض آن پیشگیری نمود.

عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.