غذاهای ضد افسردگی

۲۰ آبان ،
ممتاز نیوز : ویتامین ها و املاح بر روی خلق و خوی اشخاص تاثیر بسزایی دارند.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از کیهان ؛ یکی از عناصری که برای آن خاصیت ضد افسردگی ذکر شده است عنصر روی است.غذایی که سبب افسردگی شود وجود ندارد و تا به حال در هیچ منبعی، این نوع غذا ذکر نشده است ولی غذاهایی می باشند که می توانند در رفع افسردگی کمک کنند، البته این مواد نمی توانند جایگزین دارو شوند و فرد افسرده حتما باید به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرارگیرد.

قندهای ساده و ترکیباتی که محتوای قندی بالایی دارند، هنگام مصرف ابتدا قند خون را افزایش داده و سپس سبب کاهش قند خون می شوند. در ابتدا احساس شادی کاذبی فرد را برمی گیرد و پس از آن حالت بی قراری و ناآرامی سراغ فرد می آید. نوشابه ها نیز می توانند آثار نامطلوبی روی خلق و خوی فرد بگذارند.
یک بررسی که روی دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد، نشان داد اشخاصی که دچار افسردگی می باشند معادل نیمی از سطح سرمی و دریافت غذایی روی اشخاص سالم را دارند و این اثبات می کند که روی می تواند در پیشگیری از افسردگی نقش داشته باشد.

ویتامین C نیز می تواند آثار ضد افسردگی داشته باشد. اشخاصی که دریافت ناکافی و ناچیز از ویتامین C دارند، اشخاصی که در معرض آلودگی محیط زیست می باشند، سیگاری ها و یا کسانی که با اشخاص سیگاری ارتباط دارند، سطح ویتامین C در خونشان پایین است و احتمال ابتلا به افسردگی در آنها بیشتر است.
ویتامین C در مرکبات و گوجه فرنگی وجود دارد. البته غنی ترین ماده از نظر ویتامین C انواع فلفل، جعفری و کلم بروکلی است. باید به این نکته نیز و توجه داشت که آبلیمو نمی تواند منبع خوبی از ویتامین C باشد و باید حتما از لیموی تازه استفاده شود.
عنصر آهن نیز می تواند در افسردگی دخیل باشد. خانم های کم خون یا بانوایی که دچار فقرآهن می باشند علائم شبه افسردگی،خمودی و خستگی دارند. لازم است این اشخاص علاوه بر مکمل های آهن از غذاهای غنی از آهن چون گوشت، حبوبات و بعضی سبزی ها استفاده کنند. اسفناج نوعی سبزی است که آهن بالایی دارد ولی جذب آن کم است. برای افزایش جذب آهن اسفناج باید از مواد افزاینده جذب آهن مانند ویتامین C استفاده کرد. ماست و اسفناج می تواند در جذب آهن تاثیری بسیاری داشته باشد. همچنین خانم ها در سنین باروری باید روزانه از گوشت قرمز استفاده کنند.
ویتامین B6 یا پیریدوکسین در کاهش افسردگی به ویژه در زنانی که از قرص ضد بارداری استفاده کرده اند یا افسردگی دوران بارداری دارند بسیار موثر است. منابع ویتامین B6 نیز گوشت و جگر است.
در کنار این غذاها استفاده از غذاهای کربوهیدرات نشاسته ای و کاکائوی تلخ یا تیره اثر ضد افسردگی بسیاری دارد که سبب تمایل خانم ها به مصرف کاکائو نیز اثر خوشایند آن پس از مصرف است.
غنی ترین منبع روی صدف است که در تغذیه ما جایی ندارد و پس از آن گوشت ها و مغزها و آجیل می توانند منابع مناسبی باشند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.