غذای لذیذ را چشم نواز کنید

جام جم آنلاین: شما می‌توانید یک غذای لذیذ و خوش طعم را خیلی ساده داخل ظرفی بریزید و روی میز یا سفره بگذارید. این کار چیزی از طعم غذا کم نمی‌کند، اما اگر همین غذا را با کمی دقت تزیین کنید و زیباتر بچینید، حتما دلنشین‌تر است و همه حاضران را به اشتها می‌آورد.

حتما شما هم تا امروز هزاران غذای مختلف را چشیده‌اید؛ غذاهایی با طعم و شکل متفاوت. البته درست است که هر آشپزی دستپخت خاصی دارد؛ بعضی‌ها در این کار استادند و خیلی‌ها هم خیلی خوب نمی‌توانند غذایی لذیذ و جاافتاده بپزند، اما غذا هر چه باشد و هر کس هم که آن را پخته باشد، باز هم نکته‌ای وجود دارد که باید به آن توجه داشت؛ آن نکته مهم هم چیزی نیست جز تزیین و چیدن زیبای غذا.

شما می‌توانید یک غذای لذیذ و خوش طعم را خیلی ساده داخل ظرفی بریزید و روی میز یا سفره بگذارید. این کار چیزی از طعم غذا کم نمی‌کند، اما اگر همین غذا را با کمی دقت تزیین کنید و زیباتر بچینید، حتما دلنشین‌تر است و همه حاضران را به اشتها می‌آورد.

در واقع، غذایی به سادگی نیمرو هم اگر خوب تزیین شود، چنان هوس‌انگیز خواهد شد که کمتر کسی می‌تواند آن را رد ‌کند و به یقین از خوردن آن هم بیشتر لذت می‌برد.

بدون شک، همه افراد از غذایی که با تزیینات و دورچینی زیبا آماده می‌شود، بهتر و بیشتر استقبال می‌کنند. این مساله وقتی بیشتر اهمیت می‌یابد که بخواهید اشتهای کودکی بدغذا را تحریک کنید؛ به طور حتم او هم دوست دارد غذایی را بخورد که در نظرش زیبا جلوه کند و او را به هوس بیاورد. بنابراین حتی اگر کودکی دارید که به راحتی غذایش را نمی‌خورد، بد نیست این شیوه را با او هم امتحان کنید.

البته تزیین کردن غذا خودش هنری خاص است که در بعضی آموزشگاه‌ها هم تدریس می‌شود، اما همیشه هم لازم نیست این کار به شیوه‌ای فوق‌العاده انجام شود و فقط تزیینی ساده، ولی جالب کافی است.

یکی از معمول‌ترین و همچنین متداول‌ترین جنبه‌های تزیین غذا برای ما ایرانی‌ها، تزیین شله‌زرد و آش‌های نذری است؛ وقتی که دارچین و خلال پسته و بادام، طرح‌های مختلفی روی شله‌زرد به‌وجود می‌آورد یا پیاز داغ و کشک و نعنا، کاسه آش را تزیین می‌کند؛ به واقع اشتها برای خوردن آنها چند برابر می‌شود.

علاوه بر اینها می‌توانید بقیه غذاها، سالادها، دسرها و… را هم با صرف زمانی نه‌چندان طولانی و البته با سلیقه تزیین کنید.

امروزه می‌توانید به سادگی وسایلی را بخرید که مواد غذایی مانند هویج، خیار، سیب زمینی و… را به اشکال مختلف در می‌آورد.

با استفاده از این ابزار و روش‌های ساده، غذا و سفره شما زیباتر و اشتهای افراد خانه بیشتر می‌شود.

ظرف‌ها تکراری می‌شود

در خانه ما ایرانی‌ها معمولا بهترین و زیباترین وسایل غذاخوری مخصوص مهمانان است حتی در بعضی خانه‌ها و میان برخی خانواده‌ها مرسوم است ظروف تک یا ناقص را خودشان استفاده می‌کنند و به همین دلیل سر سفره غذا انواع ظروف با رنگ‌ها و طرح‌های مختلف دیده می‌شود.

اما پیشنهاد ما این است که هنگام غذا خوردن از ظروفی استفاده کنید که زیبا، یکدست و سالم باشد. البته در اینجا تاکید می‌کنیم که زیبا به معنای گرانقیمت نیست حتی خوب است گاهی اوقات از ظروفی که داخل بوفه‌ها یا در کابینت‌ها خاک می‌خورد استفاده کنیم.

یعنی همیشه این ظرف‌ها را برای مهمانی و مهمان‌ها نگذاریم. مخصوصا برای ایام خاص یا تعطیلات از این ظروف استفاده کنید و نتیجه‌اش را ببینید.

سر سفره صبحانه یک یا چند نوع مربا را در ظرف‌های کوچک بریزید و کره و پنیر را در ظروف ساده و زیبا بگذارید. از فنجان‌های یکدست برای ریختن چای و لیوان‌های یک شکل برای آوردن شیر یا‌ آبمیوه استفاده کنید. نان را به جای این ‌که روی میز یا سفره رها کنید، در ظرفی زیبا گذاشته و روی میز قرار دهید.

همچنین برای وعده غذایی ظهر می‌توانید برنج را با کمی زعفران و خلال پسته و بادام و زرشک تزیین کنید. سالاد را هم بسیار ساده و زیبا تزیین کنید.

همیشه لازم نیست کاهو، گوجه، خیار و… را مخلوط کنید، بلکه با خرد کردن وسایل سالاد و چیدن زیبای آنها کنار یکدیگر می‌توانید سالادی زیبا سر سفره بگذارید.

میوه‌ها و سبزی‌های زیبا

البته تزیین و زیبا کردن فقط مربوط به غذا و سفره غذا نیست؛ میوه‌آرایی هم هنری است که بسیاری از خانم‌ها آن را خوب می‌دانند.

حتما در مجالس و مهمانی‌ها دیده‌اید که میوه‌ها را به شکل‌های گوناگون در آورده و روی میز می‌گذارند. لازم نیست که در خانه هم این گونه آنها را تزیین کنیم، ولی بهتر است که ظرف میوه را به طرزی زیبا چیده و روی میز پذیرایی قرار دهیم یا اگر فرزند ما تمایلی به خوردن میوه ندارد، میوه‌های مختلف را تمیز و خرد کنید و در بشقابی با آنها یک شکل ساده و زیبا درست کنید.

مدتی زمان به کودکمان اختصاص دهیم و با آن شکل برایش قصه‌ای بگوییم و در حین قصه، تکه‌های میوه را به او بدهیم. بچه‌های بزرگ‌تر هم میوه‌های چیده شده را بهتر می‌خورند.

سبزیجات هم چیدمان مخصوص خود را دارد و با کمی صبر و سلیقه می‌توانید آنها را به طرز زیبایی بیارایید و سر سفره غذا بگذارید.

خلاصه با صرف وقت نه‌چندان زیادی می‌توانید غذا و مخلفات آن را بسیار اشتهابرانگیز و زیبا سر سفره بیاورید؛ کاری که مطمئنا بیشتر خانم‌ها آن را رعایت می‌کنند.

مرضیه عالمی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.