غذای خوشمزه با ادویه مناسب

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از ممتاز نیوز در تاریخ سهشنبه ۹ آبان ۹۱،
ممتاز نیوز : به هر آشپزخانه‌ای که سر بزنید، حتما ظروف متفاوتی را خواهید دید که در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف کنار هم چیده شده است؛ ظرف‌هایی که هر کدام حاوی ماده‌ای خوش‌طعم و خوشبوست؛ یکی پر است از زعفران، یکی دیگر حاوی زردچوبه است، فلفل و نمک هم در ظرف‌هایی جداگانه جا خوش کرده‌اند و فلفل پشت آنها ایستاده است.

iبه گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از جام جم ؛ این ردیف‌ها پشت سر هم ادامه دارد تا خانم خانه iبه کمک این ادویه‌های خوش عطر و طعم بتواند غذایی لذیذ و دوست‌داشتنی برای اعضای خانواده آماده کند.

ادویه از چاشنی‌هایی iبه شمار می‌رود که تقریبا در همه غذاها کاربرد دارد؛ همچنین همه مردم جهان هم از انواع مختلف ادویه‌ها در پخت غذاها استفاده می‌کنند؛ البته مردم هر کشوری بنابر ذائقه‌شان iبه نوعی خاص از ادویه علاقه‌مند می باشند و از آن بیشتر در غذاهای‌شان استفاده می‌کنند؛ iبه عنوان مثال مردم هند در طبخ غذاهای‌شان از انواع مختلف ادویه‌ها و بخصوص فلفل بسیار استفاده می‌کنند و باور دارند با استفاده از این مواد، غذایی خوشمزه‌تر و مقوی‌تر خواهند داشت.

آشپزهای حرفه‌ای هم می‌گویند غذایی که در آن هیچ‌گونه ادویه‌ای iبه کار نرفته باشد، اصلا قابل خوردن نمی باش؛ البته همه اشخاص، چه آشپز باشند و چه نه، iبه نوعی این موضوع را درک می‌کنند. چون خوشمزه بودن غذاها تا حد بسیاری iبه ادویه استفاده شده در آن بستگی دارد.ادویه‌هایی مانند نمک، فلفل و زردچوبه که تقریبا در همه غذاها استفاده می‌شود نیز از پرطرفدارترین و پرمصرف‌ترین ادویه‌ها iبه حساب می‌آید.

در مقابل، ادویه‌های دیگری هم می باشند که مورد استفاده قرار می‌گیرند، ولی نه همیشه و در همه غذاها؛ iبه عنوان نمونه دارچین یا زیره از این مواد می باشند که طرفداران بسیاری دارد، ولی در همه غذاها نمی‌توان از آنها استفاده کرد و شاید کمتر خورده شود. بعضی دیگر از انواع ادویه‌ هم iبه‌ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ مانند گل میخک.

جالب است بدانید همه ادویه‌ها، از انواع مختلف گیاهان تهیه شده است؛ این ادویه‌ها ممکن است از تنه، گل، پوست یا ریشه گیاهان تهیه شده و مورد استفاده قرار گیرد؛ البته ممکن است ادویه را iبه صورت کامل در غذا بریزید یا این‌که آن را پودر کرده و بعد از آن استفاده کنید، ولی در هر صورت نه تنها طعم و مزه غذا را iبهبود می‌بخشد، بلکه حاوی خواص بی‌شماری هم بوده و برای سلامتی انسان مفید است.

غذای خوش آب و رنگ با زعفران ایرانی

یکی از شناخته‌شده‌ترین و البته پرکاربردترین ادویه‌ها، یعنی زعفران مخصوص ایران است. البته شاید در دیگر نقاط جهان هم زعفران کاشته‌ شود، ولی عطر و طعم زعفران ایرانی با آنها تفاوت دارد و نمی‌توان آنها را با هم مقایسه کرد.برای این‌که زعفران شما، همیشه رنگ و طعمی خوشایند داشته باشد، iبهتر است آن را پیش از پخت غذا بسایید و iبه آن اضافه کنید؛ چون زعفرانی که ساییده شده و برای مدتی طولانی نگهداری شود، بتدریج عطر و بوی خود را از دست خواهد داد.

همچنین می‌توانید برای استفاده بیشتر از رنگ و عطر زعفران روی برنج، مقدار کمی از آن را در آب جوش حل کرده و داخل غذا بگذارید تا همراه با برنج دم بکشد. در ضمن، هیچ وقت از قرص‌های زعفران استفاده نکنید و فقط زعفران خالص را تهیه کرده و داخل غذا بریزید.

نکته‌های ادویه‌ای

زمانی که می‌خواهید برای پخت غذا از زردچوبه استفاده کنید، iبهتر است آن را کمی تفت دهید تا هم‌ رنگ iبهتری داشته باشد و هم طعم خوبی iبه غذا بدهد. در مورد استفاده از نمک هم باید بدانید که در مرحله آخر پخت غذا باید iبه بقیه مواد اضافه شود.اگر می‌خواهید چای خوش طعم و خوش عطر و پرخاصیتی نوش جان کنید، دارچین یا هل را یادتان نرود؛ می‌توانید تکه‌ای از چوب دارچین یا پودر آن را داخل قوری بریزید و همراه با چای دم کنید یا این‌که موقع دم‌کردن چای، یک یا دو دانه هل را ساییده و داخل قوری بریزید.

کدام نوع ادویه را می‌خرید؟

بعضی از مردم دوست دارند ادویه را iبه صورت اولیه خریداری کرده و خودشان آنها را ساییده و آماده استفاده کنند؛ iبه طور مثال زردچوبه که از ریشه گیاه تهیه می‌شود، آماده کردنش هم بسیار سخت است و اگر بخواهید آن را پودر کنید، باید زحمت بسیاری بکشید اما دارچین که از پوست درخت گرفته می‌شود، بسیار راحت و نرم ​ پودر خواهد شد؛ البته این نکته را هم نباید فراموش کنید که زردچوبه را باید حتما iبه شکل ساییده شده استفاده کنید، ولی دارچین را هم می‌شود سایید و هم می‌توان از چوب آن استفاده کرد.

بعضی از ادویه‌ها هم آماده است و از پیش، چند نوع مختلف با هم ترکیب شده‌اند؛ iبه طور مثال ادویه پلویی یا ادویه مخصوص خورش از این نوع ادویه‌هاست.علاوه بر این، در هر شهری هم بنابر ذائقه مردمش نوعی خاص از ادویه iبه غذاهایشان اضافه می‌شود و iبه همین سبب در فروشگاه‌های مختلف می‌توانید ادویه مخصوص تبریز یا ادویه مخصوص مشهد و… را پیدا کنید.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.