غرفه ادبی جمهوری اسلامی ایران در کتابخانه ملی گرجستان افتتاح شد

به گزارش ایرنا، ‘مجید صابر’ سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان در آیین افتتاح این غرفه با اشاره به روابط مناسب و رو به رشد کتابخانه های دو کشور، گفت: سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های زیادی برای توسعه همکاریهای خود با کتابخانه ملی گرجستان برخوردار است.

‘صابر’ اظهار امیدواری کرد: با راه اندازی و غنی تر شدن بخش ایرانشناسی کتابخانه ملی گرجستان، محققین و پژوهشگران گرجی بتوانند به طور مستقیم از منابع معتبر ایرانی استفاده کنند و با فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به ویژه توانمندیهای امروز ایران، آشنا شوند.

در این مراسم ، از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران و رایزنی فرهنگی کشورمان در گرجستان تعداد یک هزار جلد کتاب در زمینه موضوعات متنوع ایرانشناسی شامل تاریخ، جغرافیا، رمان های ادبی کهن و معاصر و یک صد نسخه نرم افزارهای آموزشی و سی دی های فیلم سینمایی به زبان های مختلف فارسی، گرجی و انگلیسی به کتابخانه ملی گرجستان اهدا شد.

همزمان با افتتاح غرفه ادبی ایران، توسط رایزنی فرهنگی کشورمان در تفلیس با همکاری موسسه ملی نسخ خطی گرجستان، نمایشگاهی از کتب نفیس ایرانشناسی، صنایع دستی، جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی و معماری ایران و نمایش ۱۴ نسخه از اسناد تاریخی ایران در سالن اصلی کتابخانه ملی گرجستان برپا شد.

‘احسان خزاعی’ رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در این مراسم گفت: کتابخانه ملی گرجستان زیر نظر مجلس این کشور فعالیت می کند و بیش از پنج میلیون جلد کتاب را در خود جای داده است.

وی، بر اهمیت جایگاه فرهنگی و علمی کتابخانه ملی گرجستان تاکید کرد و گفت: کتابخانه ملی گرجستان با سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران قرارداد همکاری در زمینه های مختلف اسنادی و کتابخانه ای دارد و تجهیز بخش ایرانشناسی این کتابخانه یکی از مفاد این قرارداد است.

خزاعی، آموزش مرمت نسخ خطی، تذهیب و کاغذ، تبادل هیات ها ، اجرای نشست های دوجانبه برای معرفی ادبیات معاصر، برگزاری نمایشگاه فرهنگی، برگزاری همایش های تخصصی و علمی، راه اندازی بخش زبان گرجی در کتابخانه ملی ایران، نمایش فیلم های ایرانی و راه اندازی کلاسهای زبان فارسی در محل کتابخانه ملی گرجستان را از محورهای همکاری این دو نهاد فرهنگی اعلام کرد.

خاورم/۱۱۰۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۸۴۴۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. lili:

    salam,kheili aliye,mishe etelate bishtari az in k emkane bardasht ketab hast ya na ,va adreseton kojast.mamnon

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.