غنی‌سازی ۵ درصد ادامه دارد/ از اول هم بدنبال غنی‌سازی ۲۰ درصد نبودیم

فروردین ۱۴۰۳

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: طبق توافقات انجام شده میان ایران و ۱+۵ ، غنی‌سازی ۵ درصد ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نشست‌خبری رئیس‌جمهور با حضور در جمع خبرنگاران دربارهٔ توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ گفت: با توافق صورت گرفته در ژنو، سال ۹۲ سال فتح قله‌های سیاسی شد چرا که این آرزویی بود که شهدای ما و به خصوص شهدای هسته‌ای داشتند که به ثمر نشست.
 
رئیس سازمان انر‍ژی اتمی تصریح کرد: طبق توافق انجام شده، حق غنی‌سازی بالای ۵ درصد را به صورت داوطلبانه لغو کرده‌ایم تا مذاکرات مورد نظر هر دو طرف انجام  و تکلیف غنی‌سازی بالای ۵ درصد مشخص شود.
 
صالحی همچنین تصریح کرد: در همین راستا نیز فعالیت نیروگاه‌های کشور از جمله اراک و نطنز و غنی‌سازی ۵ درصد توسعه و تمامی فعالیت‌های اکتشافی نیز ادامه خواهد داشت و هیچ فعالیتی متوقف نخواهد شد.
 
وی تاکید کرد: غنی‌سازی اورانیوم تا ۱۰۰ درصد حق ماست، از دید گروه ۱+۵ اگر قرار باشد امتیازی بدهیم، داوطلبانه خواهد بود.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی دربارهٔ غنی‌سازی ۲۰ درصد و درخواست ایران از سازمان انرژی اتمی گفت: این درخواست ایران به خاطر بعضی از واکنش‌ها و جنجال ها مطرح شد و از ابتدا نیز ما قصد غنی‌سازی ۲۰ درصد را نداشتیم اما با رویکرد مثبت و کوشش و تلاش جوانان نشان دادیم که می‌توانیم به اهداف خود برسیم. 
 
وی در ادامه در واکنش به صحبت‌های متناقض جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت: ما بهتر است به سخنان همکاران و مذاکره‌کننده توجه کنیم و آنچه آنان عنوان می‌کنند را مبنای اقدامات و فعالیت خود قرار دهیم.
 
صالحی در پایان با بیان اینکه غنی سازی ۵ درصد در کشور ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: موارد و جزئیات دیگری در خصوص توافقنامه ایران و ۱+۵ وجود دارد که تا تیم مذاکره‌کننده کشورمان افشا نکند، ما هم افشا نخواهیم کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.