غیرمتعهدها قدرت‌های بزرگ را به‌چالش بکشند/ دبیرخانه دائم نم درتهران تشکیل شود

محمد جواد حق شناس در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برگزاری شانزدهمین اجلاس عدم تعهد در تهران این اجلاس را فرصتی تاریخی برای ایران دانست و گفت: این اجلاس به لحاظ استراتژیک بسیار گسترده‌تر و تاثیرگذارتر از دیگر نشست‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه ای است و موقعیتی برای دستگاه دیپلماسی کشور است که بتواند موقعیت ایران درعرصه جهانی را بیش از بیش گسترش دهد.

ساختار سازمان ملل کهنه و مربوط به جنگ جهانی دوم است

وی تغییر در ساختار سازمان ملل را با توجه به شرایط نظام بین المللی ضروری دانست و گفت: ساختار نظام بین الملل ساختار کهن و برآمده از جنگ دوم جهانی است که بعد از آن برای آنکه کشورها آسیب کمتری ببینند کشورهای پیروز برای اداره جهان سازوکاری تدارک دیدند که سازمان ملل نتیجه این تفکر بود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: تقسیم اروپا به شرقی و غربی و و شکل گیری دو سازمان نظامی ناتو و ورشو از آثار این دو بلوک بود و شورای عالی امنیت نیز برآمده از این نظام بین المللی بود.

وی تصریح کرد: بعد از فروپاشی بلوک شرق شاهد تغییر در نظام بین الملل هستیم اما ساختار بین المللی همچنان مربوط به دوران جنگ است .

حق شناس با اشاره به قدرت گرفتن سایر کشورها در کنار کشورهای قدرتمند غربی گفت: امروزه برخی کشورهای عضو عدم تعهد در آسیا، آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین در تکنولوژی، اقتصاد و تولید هم رده اعضای شورای امنیت هستند؛ لذا تغییر در ساختار کنونی شورای امنیت و سازمان الملل ضروری است.

اعضای نم برای به چالش کشاندن قدرت های بزرگ متحد شوند

وی اجماع و عزم جدی اعضای نم را در به چالش کشاندن قدرت های بزرگ ضروری دانست و بیان داشت: جنبش نم به عنوان یک فراکسیون بزرگ در سازمان ملل به لحاظ آمار، وزن و جمعیت است که می تواند زمینه اصلاح ساختار این سازمان را موجب شود و این اجلاس فرصتی است که این کشورها با اتحاد و اجماع قدرت های بزرگ را دچار چالش کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی تشکیل دبیرخانه دائمی غیر متعهد ها را اولین گام در اصلاح ساختار بین المللی توسط اعضا دانست و گفت: البته برای حرکت به سمت تغییر و اصلاح ساختارها جنبش نیز باید سازوکارهایی را در نظر بگیرد که ایجاد دبیرخانه دائمی یکی از این اقدامات است.

تقویت قدرت رسانه ای جنبش ضروری است

وی تقویت بخش رسانه ای جنبش را از دیگر این سازوکارها دانست و گفت: همچنین جنبش باید قدرت رسانه ای خود را در برابر قدرت رسانه ای غرب افزایش دهد و کشورهای عضو با ایجاد صندوق مشترک و تبادلات فرهنگی و تجاری موقعیت خود را در جامعه جهانی ارتقاء دهند.

کشورهای ناظر عضو دائم جنبش غیر متعهدها شوند

حق شناس ترغیب کشورهای ناظر به عضو شدن در جنبش را از الزامات این اجلاس خواند و اظهارداشت: باید زمینه حضور برخی کشورهای قدرتمند ناظر همچون چین و برزیل به عنوان عضو دائم جنبش غیرمتعهد را فراهم کرد که بتوانند نماینده این جنبش در شورای امنیت باشند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، همچنین با اشاره به ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد بیان داشت: ایران باتوجه به روحیه استکبار ستیزی که دارد می تواند محور تحقق خواسته‌های اعضای جنبش باشد و زمینه تحقق این خواسته ها را فراهم سازد.

ایران برای تشکیل مقر دبیرخانه دائمی در تهران تلاش کند

حق شناس با بیان اینکه ایران باید از فرصت اجلاس برای رفتن از موقعیت موجود به وضعیت مطلوب بهره برد، پیشنهاد داد: ایران با دیپلماسی قوی باید از فرصت پیش رو استفاده کرده و تلاش کند که مقر دبیرخانه اجلاس در تهران تشکیل شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.