فارس پیشگام در خاک ورزی حفاظتی

شیراز / واحد مرکزی خبر / اقتصادی

۲۲۴ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان فارس امسال به شیوه خاک ورزی حفاظتی کشت شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۸۵ درصد افزایش دارد .
فارس استان پایلوت و مقام نخست کشور در اجرای طرح خاک ورزی حفاظتی است.
در خاک ‌ورزی حفاظتی ، زمین شخم زده نمی شود و مقداری از بقایای گیاهی در خاک رها و بر اثر بارندگی و تابش نور خورشید به مواد آلی خاک تبدیل می شود. در شیوه خاک ورزی حفاظتی بذر بدون شخم زدن زمین و با دستگاه بذر کار کاشته می شود.
کارشناس مسئول کشاورزی حفاظتی استان فارس گفت : با اجرای خاک ورزی حفاظتی علاوه بر کاهش هزینه های شخم و کشت ، محصول برداشتی نیز بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش می یابد.
موسی صمیمی افزود : با اجرای طرح خاک ورزی حفاظتی در فارس تاکنون بیش از ۲۰ میلیون ریال در مصرف سوخت و کود ، بیش از ۴ میلیارد ریال در مصرف بذر و افزون بر ۲۰ میلیارد ریال در مصرف آب صرفه جویی شده است.
بیش از ۹۰ درصد از زمین های کشاورزی استان فارس با خاک ورزی حفاظتی کشت می شوند.
چغندر ، ذرت ، حبوبات ، آفتاب گردان ، گندم ، جو ، کلزا و ترتیکاله از جمله محصولاتی هستند که در استان فارس به شیوه خاک ورزی حفاظتی کشت شده اند.
مهرزاد خرد رئیس جهاد کشاورزی استان فارس نیز گفت : امسال به کشاورزانی که به شیوه خاک ورزی حفاظتی محصولات خود را کشت کرده اند ۲۵۰ هزار تومان به ازای هر هکتار یارانه کشت پرداخت شد.
۰۰۰۲

IRIBNews RSS EconomicNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.