فاصله هیلاری کلینتون از دونالد ترامپ در روزهای حساس

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حالی به روزهای حساس و نهایی خودش رسیده است که هیلاری کلینتون توانسته از رقیبش دونالد ترامپ فاصله بگیرد. یکی از نکاتی که موجب شده کلینتون در این رقابت‌ها موفق باشد و بتواند از رقیبش پیشی بگیرد، مسئله جمع‌آوری کمک‌های مالی بوده است.

فاصله هیلاری کلینتون از دونالد ترامپ

 
 حسین هوشمند: انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حالی به روزهای حساس و نهایی خودش رسیده است که هیلاری کلینتون توانسته از رقیبش دونالد ترامپ فاصله بگیرد. یکی از نکاتی که موجب شده کلینتون در این رقابت‌ها موفق باشد و بتواند از رقیبش پیشی بگیرد، مسئله جمع‌آوری کمک‌های مالی بوده است.
 

پول ابزاری برای پیروزی
 

پول که از طریق جمع‌آوری کمک‌های مالی به دست می‌آید، نقش بسیار مهمی در انتخابات ایفا می‌کند. کاندیداها پس از ورود رسمی به رقابت‌ها مهم‌ترین کاری که پیش‌رو دارند، جمع‌آوری کمک‌های مالی و معرفی خودشان به مردم است. مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر مردم و معرفی کاندیداها، تبلیغات بوده که مؤثرترین آن تبلیغات تلویزیونی است. برای انجام این‌گونه تبلیغات هم نیاز به پول است که از حامیان مالی تأمین می‌شود.
 
این حامیان مالی می‌توانند ثروتمندان، لابی‌ها، شرکت‌های بزرگ و مردم عادی باشند. مردم عادی می‌توانند با کمک‌های خرد خود همانند پنج دلار و ۱۰ دلار به نامزد مورد علاقه‌شان کمک کنند. اینکه هر کاندیدایی میزان کمک‌های مالی خردش، که از سوی مردم تأمین می‌شود، درصد بیشتری از منابع مالی او را تشکیل دهد، نتیجه مثبتی دارد و نشان‌دهنده مردمی و محبوب‌بودن آن فرد است.
 

ناتوانی ترامپ در مقابل کلینتون
 

کلینتون توانسته است رقابت مالی را در انحصار خودش داشته باشد و به لطف حامیان مالی ثروتمند خود به هدفش که جمع‌آوری یک میلیارد دلار کمک مالی بود، دست پیدا کند. بر اساس گزارش کمیسیون فدرال انتخابات، هیلاری کلینتون توانسته است تا ماه اکتبر ۱,۱ میلیارد دلار کمک مالی جمع کند.
 
این میزان برای دونالد ترامپ ۷۱۱ میلیون دلار است. برای کلینتون ۴۹۹ میلیون دلار از سوی خود کمپین، ۴۸۰ میلیون دلار به‌وسیله حزب و کمیته‌های مشترک و ۱۶۹ میلیون دلار از سوی سوپر‌پک‌ها یا گروه‌های حامی جمع‌آوری شده است. برای ترامپ، ۲۱۹میلیون دلار از سوی خود کمپین، ۴۳۶ میلیون دلار به‌وسیله حزب و کمیته‌های مشترک و ۵۶ میلیون دلار از سوی سوپر‌پک‌ها جمع‌آوری شده است. این آمار، کمک‌های جمع‌آوری‌شده در ماه اکتبر را در نظر نگرفته است. بر ‌اساس گزارشی که کمیسیون فدرال منتشر کرده است، کمپین کلینتون توانسته در ماه اکتبر ۱۰۱ میلیون دلار به‌دست‌ آورد.
 
از این میزان ۷۰ میلیون دلار از سوی گروه‌های حامی و کمیته ملی دموکرات‌ها و دفاتر ایالتی حزب و ۲۸ میلیون به‌وسیله خود کمپین تأمین شده است. این در حالی است که ترامپ در بازه زمانی ۲۱ روزه در ماه اکتبر تنها ۳۰ میلیون دلار کمک مالی جمع‌آوری کرده است. در این مدت‌زمان او ۳۱ هزار دلار هم از جیب خودش خرج و با احتساب این مبلغ کل پولی که از جیب خودش در انتخابات خرج کرده است به ۵۶ میلیون دلار می‌رسد. ترامپ پیش از این قول داده بود در صورت لزوم حاضر است صد میلیون دلار از جیب خودش در انتخابات خرج کند.
 

بر اساس بررسی واشنگتن‌پست، کمپین کلینتون تا اول اکتبر، ۹۳درصد از پول‌هایی را که به‌دست‌ آورده بود و کمپین ترامپ هم ۸۶درصد آنها را خرج کرده است. در حال‌ حاضر کمپین کلینتون حدود ۶۰میلیون دلار و کمپین ترامپ هم ۳۵ میلیون دلار در بانک دارند. کمپین اوباما در سال ۲۰۱۲ توانست در مجموع ۱,۱ میلیارد دلار کمک مالی جمع‌آوری کند و اولین کاندیدایی در انتخابات این کشور شد که توانست رکورد یک میلیارد دلار را بشکند. آمار کلینتون نزدیک به اوباما‌ست؛ البته خود کمپین او (بدون احتساب کمیته‌های حزبی و گروه‌های حامی) به تنهایی کمی کمتر از کمپین اوباما به‌دست ‌آورده است، اما ترامپ فاصله زیادی با میت رامنی، کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۱۲، دارد.
 
خود کمپین اوباما در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۲، ۵۶۱ میلیون دلار جمع‌آوری کرده بود. این میزان برای کلینتون ۴۹۹ میلیون دلار است. کمپین رامنی ۳۵۷ میلیون دلار به‌دست ‌آورده بود ولی ترامپ فقط ۲۱۹ میلیون دلار کسب کرده است. همان‌طور که اشاره شد هر چه کمک‌های مالی به کاندیداها خرد باشد، یعنی زیر ۲۰۰دلار، نشان‌دهنده کمک مالی مردم است و این مسئله نکته مثبتی به شمار می‌آید. تاکنون ۱۶ درصد از کمک‌های مالی به کمپین کلینتون زیر ۲۰۰ دلار بوده است. این میزان برای ترامپ ۴۹ درصد بوده است.
 
در بازه زمانی مشابه در انتخابات سال ۲۰۱۲، این میزان برای اوباما ۳۵ درصد و برای رامنی فقط هفت درصد بود. اوباما در سال ۲۰۱۲، ۱۹۶ میلیون دلار کمک مالی خرد زیر ۲۰۰ دلار از مردم کسب کرده بود، این میزان برای ترامپ ۱۰۸ میلیون، برای کلینتون ۷۹ میلیون و برای رامنی فقط ۲۵ میلیون دلار است.
 

پول‌ها صرف چه کارهایی شده است؟
 

بر اساس بررسی‌های بلومبرگ، کمپین کلینتون بیشترین هزینه را در بحث رسانه‌ای و خرید تبلیغات انجام داده است. ۲۳۷ میلیون دلار یعنی ۵۳,۳ درصد کل پول‌های جمع‌آوری‌شده از سوی کمپین کلینتون صرف تبلیغات شده است. رتبه بعدی با ۴۴ میلیون دلار و ۱۰ درصد کل پول‌ها مربوط به دستمزد کارکنان کمپین است. رتبه بعدی با ۲۴ میلیون دلار و ۵,۵ درصد صرف هزینه‌های مربوط به سفر شده است. ۵,۳ درصد پول‌ها صرف مالیات دستمزدها و ۳,۵ درصد از پول‌ها صرف تبلیغات آنلاین شده است.
 
کمپین ترامپ، ۶۸ میلیون دلار یعنی ۲۷,۴ درصد پول‌ها را صرف تبلیغات کرده است. ۵۸ میلیون دلار یعنی ۲۳,۶ درصد پول‌ها صرف مشاوره دیجیتال و تبلیغات آنلاین شده است. ۲۳ میلیون دلار یعنی ۹,۵درصد پول‌ها صرف هزینه‌های سفر شده است. ۶,۸ درصد پول‌ها صرف تولید اقلام تبلیغاتی مانند کلاه، تی‌شرت و لیوان و ۴,۹ درصد پول‌ها صرف خریدهای صورت‌گرفته از طریق کارت‌های اعتباری شده است.

 

بزرگ‌ترین حامیان مالی چه کسانی هستند؟
 

در کنار کمک‌های مالی صورت‌گرفته از سوی مردم، گروه‌های حامی و جلسه‌های جمع‌آوری اعانه، افراد ثروتمند نقش بسیار مهمی در اعطای کمک‌های مالی به کاندیداها ایفا می‌کنند. برخلاف اوباما، کلینتون از بدو آغاز فرایند انتخاباتی با جمع‌آوری کمک‌های مالی از سوی سوپر‌پک‌ها یا گروه‌های حامی توانست چک‌های زیادی از حامیان مالی ثروتمند دریافت کند. بر اساس بررسی‌های واشنگتن‌پست، یک‌پنجم، یک میلیارد دلاری که به کلینتون کمک شده از سوی صد فرد ثروتمند و اتحادیه‌های کارگری صورت گرفته است.
 
بسیاری از این افراد دهه‌ها‌ست به خانواده کلینتون کمک می‌کنند. یک دلار از هر ۱۷ دلار کمک مالی به کمپین کلینتون در سال ۲۰۱۶ از سوی پنج نفر تأمین شده است. این افراد شامل دونالد ساسمن (۲۱ میلیون دلار)، جی پریتزکر و همسرش (۱۷میلیون دلار)، حیم سابان و همسرش (۱۲ میلیون دلار)، جورج سوروس (۱۰ میلیون دلار) و دنیل آبراهام (۱۰ میلیون دلار) می‌شوند. بیشترین کمک‌های مالی به کمپین ترامپ از سوی این افراد صورت گرفته است: خود دونالد ترامپ (۵۶ میلیون دلار)، شلدن ادلسن و همسرش (۱۰میلیون دلار)، برنارد مارکوس (هفت میلیون دلار)، لیندا مک ماهون (۶ میلیون دلار) و رابرت مرسر (۶ میلیون دلار).
 

پول‌ها در چه ایالت‌هایی هزینه شده است؟
 

کمپین کلینتون و مهم‌ترین گروه حامی‌اش، همان استراتژی اوباما را در سال ۲۰۱۲ پیاده کردند، یعنی پخش بدون وقفه تبلیغات انتخاباتی در ایالت‌های کلیدی و رقابتی. این در حالی است که کمپین ترامپ فقط در هفته‌های پایانی به شدت مشغول تبلیغات شد. بیشترین هزینه تبلیغات در ایالت مهم فلوریدا انجام شده است؛ کلینتون با ۸۲ میلیون دلار و ترامپ با ۲۸ میلیون دلار. ایالت بعدی اوهایو با ۴۸ میلیون دلار برای کلینتون و ۱۲ میلیون دلار برای ترامپ. پنسیلوانیا با ۳۵ میلیون دلار برای کلینتون و ۱۳ میلیون دلار برای ترامپ. کارولینای شمالی با ۳۲ میلیون دلار برای کلینتون و هشت میلیون دلار برای ترامپ و ایالت نوادا با ۲۱میلیون دلار برای کلینتون و پنج میلیون دلار برای ترامپ.
 

همان‌طور که مشاهده می‌شود کمپین حرفه‌ای کلینتون با استفاده از کمک‌های مالی هنگفتی که توانست جمع‌آوری کند، استراتژی انتخاباتی و تبلیغاتی خوبی را اجرا کرده و در زمینه رقابت مالی که زمینه‌ساز پیروزی در رقابت نهایی است، هم توانست ترامپ را شکست دهد.

 

منبع: روزنامه وقایع اتفاقیه

بازنشر: سرویس اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.