فتوژورنالیست جنگ ویتنام درگذشت

جام جم آنلاین: هورست فاس فتوژورنالیستی که گزارش های جنگی را پوشش می‌داد، روز پنجشنبه در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

به گزارش روز جمعه جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، فاس به ویژه برای پوشش گزارش های جنگ ویتنام برای خبرگزاری آسوشیتدپرس به شهرت رسید.

فاس فتوژورنالیست آلمانی از سال ۱۹۶۲ مدت ۱۰ سال در سایگون( پایتخت ویتنام جنوبی سابق – هوشی مین ویل امروزی) سکونت داشت و هماهنگ کننده فتوژورنالیست های آسوشیتدپرس در آسیای جنوب شرقی بود.

وی در طول بیش از ۵۰ سال حرفه فتوژورنالیسم گزارش هایی را تهیه کرد که در تاریخ فتوژورنالیسم ثبت شده و او را به یکی از بزرگترین نام های این حرفه تبدیل کرد.

فاس دو بار برنده جایزه پولیتزر ، معتبرترین جایزه روزنامه نگاری جهان شد.

در سال ۱۹۶۵ فاس هنگام دریافت نخستین جایزه پولیتزر توضیح داد که وی در حرفه اش وظیفه داشته رنج ها، احساسات و فداکاری ها در جنگ ویتنام  در این کشور کوچک دور افتاده جهان را که در خون غوطه می خورد ، ثبت کند.

گزارش های هورست فاس در مورد کشتارها، شکنجه ها و اعدام های گروهی در بنگلادش در سال ۱۹۷۲ دومین جایزه پولیتزر را برایش به ارمغان آورد.

فاس پس از ۵۰ سال حرفه فتوژورنالیسم در سال ۲۰۰۴ بازنشسته شد.

فاس در جریان فستیوال” ویزا پور لیماژ” ۲۰۰۸ در پرنپینیان  فرانسه ( معتبرترین فستیوال سالیانه فتوژورنالیسم جهان) گفت که حرفه او و سایر فتوژورنالیست های جنگی  برای افکار عمومی اهمیت زیادی دارد تا آنها آگاه شوند جنگ هایی که دولت ها به نام آنها انجام می دهند ، به چه چیزی شباهت دارد. مترجم : بهرام افتخاری 


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.