فراخوان جشنواره تئاتر فجر

جام جم آنلاین: فراخوان سی و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با رویکرد «تئاتر برای همه» و با هدف روزآمدی نمایش ایرانی از طریق ارائه الگوهای شایسته مضمونی و ساختاری در دی و بهمن ماه سال به مناسبت سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوه مند اسلامی منتشر شد.

به گزارش روز جمعه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فراخوان سی یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در ۹ بخش تئاتر ایران، تئاتر بین‌ا‌لملل، تجربه‌های نو،  تئاتر مناطق، نگاه تازه، تئاتر خیابانی، بخش ویژه، مسابقه نمایشنامه نویسی و  مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر انتشار یافت.

نمایشنامه های پیشنهادی به بخش تئاتر ایران باید از آثار نویسندگان ایرانی بوده و تاکنون هیچ اجرای عمومی و جشنواره‌ای از آن اثر به صحنه نرفته باشد و کارگردان متقاضی حضور در این بخش باید سابقه یک اجرای عمومی و یا شرکت در بخش های صحنه ای جشنواره فجر را داشته باشد.

به گروه های راه یافته به این بخش حداکثر تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال به تشخیص هیأت انتخاب کمک هزینه اجرا پرداخت می‌شود. در این بخش  حداکثر ۱۲ اثر پذیرفته خواهد شد.

بخش بین‌الملل میزبان هنرمندان جوان از ایران و سایر کشورها خواهد بود و  نمایشنامه های پیشنهادی به این بخش باید از آثار نویسندگان ایرانی بوده و تاکنون هیچ اجرای عمومی و جشنواره ای از آن ها به صحنه نرفته باشد.

همچنین  کارگردان متقاضی حضور در این بخش باید سابقه یک اجرای عمومی و یا شرکت در جشنواره فجر در بخش های صحنه ای را داشته باشد.به گروه های راه یافته به این بخش حداکثر تا سقف ۲۰۰میلیون ریال به تشخیص هیأت انتخاب کمک هزینه پرداخت می شود.

نمایشنامه یا طرح اجرا در بخش تجربه های نو باید به همراه تمام جزئیات و نیازهای سخت افزاری اجرا، به ستاد تحویل داده شود و کارگردان متقاضی حضور در این بخش باید سابقه یک اجرای عمومی و یا شرکت در جشنواره فجر در بخش های صحنه ای را داشته باشد.  به گروه های راه یافته به این بخش حداکثر تا سقف ۸۰ میلیون ریال به تشخیص هیأت انتخاب پرداخت می شود.

متقاضیان می بایست به همراه مدارک عمومی، طرح و شیوه اجرایی خود را به شکل مبسوط و در صورت امکان به انضمام طراحی صحنه (اسکیس- پلان و…) در سه نسخه ارائه نمایند. در این بخش حداکثر ۱۰ اثر پذیرفته خواهد شد.

بخش تئاتر مناطق شامل نمایش هایی است که پس از برگزاری جشنواره های استانی و منطقه ای به عنوان برگزیدگان جشنواره های مناطق به دبیرخانه معرفی می شوند و در صورت تائید شورای انتخاب در جشنواره حضور خواهند داشت. 

به آثار راه یافته به این بخش با نظر هیأت انتخاب و براساس ضوابط تا سقف ۳۰ میلیون ریال کمک هزینه پرداخت خواهد شد.

در بخش نگاه تازه پایان نامه های برتر دانشکده های تئاتری کشور در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ با معرفی مدیر گروه مربوط می توانند متقاضی حضور باشند.

ترجمه های جدید از نمایشنامه های نویسندگان خارجی منوط به اینکه مترجم اثر از خود گروه باشد پذیرفته می شود و آثار اقتباسی از آثار نویسندگان بزرگ ایران و جهان در صورت دارا بودن شرایط لازم می توانند متقاضی حضور در این بخش باشند.

به گروه های راه یافته به این بخش حداکثر تا سقف ۵۰ میلیون ریال به تشخیص هیأت انتخاب پرداخت می شود.

انتخاب آثار بخش ویژه به عهده دبیر جشنواره است و نمایش های اجرا شده در فاصله زمانی بهمن ۱۳۹۰ تا آبان می توانند متقاضی حضور در این بخش باشند. 

متقاضیان می بایست به همراه مدارک عمومی تأییدیه اجرای عمومی خود را به دبیرخانه ارائه نمایند. انتخاب این آثار به صورت مشاهده اجرای زنده در ایام اجرای عمومی با هماهنگی ستاد جشنواره یا ارزیابی نسخه تصویری اثر می باشد. مهلت دریافت آثار این بخش تا تاریخ اول آذر ماه اعلام شده است.

بخش تئاتر خیابانی در دو بخش میهمان و مسابقه برگزار می شود. در بخش مهمان برگزیدگان جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در صورت تائید شورای انتخاب حضور خواهند داشت و در بخش مسابقه متقاضیان می توانند طرح های خود رابا مضامین پیشنهاد شده رویکردهای مضمونی فراخوان براساس گاه شمار جشنواره به دبیرخانه ارسال کنند. طرح های ارائه شده می بایست نو بوده، اجرای عمومی نشده و در هیچ جشنواره ای شرکت نکرده باشند.

به گروه های راه یافته به این بخش حداکثر تا سقف ۲۰ میلیون ریال به تشخیص هیأت انتخاب پرداخت می شود و بر اساس انتخاب هیأت داوران سه اثر برای حمایت از اجرای عمومی آن ها به اداره کل هنرهای نمایشی معرفی می شود.

مهلت دریافت طرح های این بخش تا تاریخ ۱۵ شهریور ماه، اعلام فهرست طرح های پذیرفته شده تا ۲۵ شهریور ماه و ارزیابی آثار تا ۲۰ آبان ماه است.

مسابقه نمایشنامه نویسی به صورت رقابتی برگزار و نتیجه تولیدات توسط شورای انتخاب ارزیابی و آثار برتر به چاپ خواهند رسید.

در این بخش ستاد برگزاری صرفاً پذیرای متون نمایشی ایرانی است که برای نخستین بار در این جشنواره شرکت نموده و تاکنون اجرایی از آن به صحنه نرفته و در هیچ مسابقه نمایشنامه نویسی برگزیده نشده باشد. 

ستاد برگزاری جشنواره بنا به تشخیص هیأت داوران و دبیر جشنواره به تعدادی از نویسندگان نمایشنامه های ارائه شده تا سقف ۱۰ میلیون ریال پاداش پرداخت خواهد کرد. 

نمایشنامه های برگزیده از سوی انتشارات نمایش به چاپ رسیده و به نویسندگان هر کدام از آثار برگزیده تا سقف ۴۰ میلیون ریال حق التألیف پرداخت می شود. مهلت دریافت متون این بخش تا تاریخ ۳۰ مهر ماه اعلام شده است.

متقاضیان حضور در مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر همراه با پر کردن فرم تقاضا، می توانند تا سقف پنج اثر عکس یا پوستر در این بخش حضور یابند. محدوده زمانی مد نظر برای آثاری که در این بخش پذیرفته می شوند دی ماه ۱۳۹۰ تا آبان ماه است.

ذکر نام نمایش، نویسنده، کارگردان، تاریخ و محل اجرا در پشت آثار بر روی برچسب ضروری است. متقاضیان می بایست فایل عکس ها با وضوح حداقل ۳۰۰ dpi به همراه عکس های چاپ شده حداقل در ابعاد ۲۰×۳۰ سانتی متر را با مدارک عمومی ارسال کنند و متقاضیان حضور در بخش پوستر، علاوه بر ارائه پوستر در ابعاد واقعی، می بایست فایل (tif) آن را ارسال کنند.

آثار برگزیده علاوه بر ارائه در نمایشگاه در کتاب ویژه جشنواره نیز به چاپ خواهند رسید. مهلت دریافت آثار این بخش تا تاریخ ۱۰ آبان ماه است.

مهلت دریافت متون در بخش های تئاتر ایران، تئاتر بین الملل، تجربه‌های نو و نگاه تازه تا تاریخ ۱۰ مرداد ماه، اعلام فهرست متون پذیرفته شده در این بخش ها تا تاریخ ۳۰ مرداد ماه، مرحله اول ارزیابی آثار این بخش ها  تا تاریخ ۳۰ مهر ماه و ارزیابی نهایی تا تاریخ ۱۵ آذر ماه اعلام شده است.

علاقه مندان می توانند به منظور دریافت اطلاعات تکمیلی به سایت www.theater.ir  و یا به نشانی تهران- خیابان آیت الله طالقانی، قبل از میدان فلسطین، خیابان شهید سرپرست جنوبی، کوچه پارس، پلاک پنج، طبقه سوم، دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر مراجعه کنند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.