فرانسه قطر را به حمایت از شورشیان مالی متهم کرد

۳۰م دیماه ،

به دنبال قدرت گرفتن القاعده در کشور مالی و تصرف مناطقی از شمال این کشور، محافل سیاسی فرانسه از نقش احتمالی قطر در حمایت از گروه‌های تندرو مسلح در این کشور آفریقایی به شدت انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرا و تندرو «جبهه ملی» و میشل دسمین، از اعضای کمونیست سنای فرانسه حمایت قطر از شورشیان شمال مالی را محکوم کردند.

لوپن در واکنش به اظهارات حمد بن جاسم آل ثانی، امیر قطر مبنی بر این که زور و خشونت مشکل شمال مالی را حل نخواهد کرد، گفت: قطر از مداخله نظامی فرانسه در مالی ناخرسند است، چرا که این اقدامات با هدف متوقف ساختن حامیان قطر در سراسر جهان است.

هفته‌نامه فرانسوی “لو کانار آنشنه” نیز به نقل از منابع اطلاعاتی فرانسوی گزارش داد، قطر کمک‌های مالی به گروه‌های مسلح که شمال مالی را اشغال کرده‌اند، اختصاص داده است، اما میزان این کمک‌ها و روش اعطای آن را بیان نکرد و نوشت: مسوولان فرانسوی از اقدامات قطر در شمال مالی آگاه می باشند.

سادو دیالو، شهردار شهر “کاو” در شمال مالی در ژوئیه ۲۰۱۲ قطر را به حمایت مالی از شورشیان این شهر متهم کرد.

دیالو اظهار کرد: دولت فرانسه می‌داند که چه کسانی از تروریست‌ها حمایت می‌کنند، به عنوان مثال قطر به صورت روزانه از طریق دو فرودگاه “کاو” و “تمبکتو” کمک‌های غذایی به شمال مالی می‌فرستد.

آنچه سبب شک و تردید بیشتر شهردار کاو در خصوص ماهیت نقش قطر در شمال مالی شد، فعالیت انسانی جمعیت “هلال‌احمر قطر” در تابستان قبل در شمال این کشور بود، چرا که کمک‌های غذایی در میان ساکنان کاو توزیع می‌کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از اعضای جنبش ” توحید و جهاد ” که یک گروه وابسته به القاعده است، گزارش داد که قطر به ساکنان کاو کمک می‌کند تا به آن‌ها نزدیک شود.

کارشناسان فرانسوی نیز بر این باورند که چندین شاخصه وجود دارد که بر رابطه قطر و شورشیان مسلح در شمال مالی دلالت دارد.

یک پژوهشگر فرانسوی کارشناس در امور مالی اظهار کرد: با وجود اینکه شواهد محکمی مبنی بر رابطه قطر با گروه‌های مسلح در دست نیست، اما شاخصه‌هایی وجود دارد که دال بر این مسئله است.

در مقابل دوحه به صورت رسمی تمام این اتهامات را تکذیب کرده است و یکی از کارمندان جمعیت هلال‌احمر قطر در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اظهار کرد: هدف حضور این جمعیت در شهر کاو ارزیابی اوضاع انسانی و غذایی ساکنان آن است، نه حمایت از شورشیان.

اریک دینیسی، رییس مرکز مطالعاتی فرانسه گفت: قطر عادت دارد در مناطقی که اسلام‌گراها در آن حضور دارند، نقش‌آفرینی کند که عملکرد دوحه در سوریه و لیبی نیز شاهدی بر این مسئله است.

مهدی لزار، متخصص علوم جغرافیایی در مقاله‌ای که هفته‌نامه “اکسپرس” در ماه قبل آن را منتشر کرد، نوشت: روابط قطر و شورشیان مسئله تازهی نیست، بلکه این کشور با دلارهای نفتی خود از مدارس و جمعیت‌های دینی در مالی حمایت می‌کند.

مالی از منابع نفتی بسیاری برخوردار است و نیازمند سرمایه‌گذاری‌هایی برای بهره‌برداری از این منابع است و قطر تمام امکانات لازم را برای این اقدامات در اختیار دارد.

وی در ادامه افزود: قطر در تلاش است سطح تاثیر استراتژیک خود را در کشورهای غرب آفریقا و کشورهای ساحل افزایش دهد و می‌خواهد با عربستان در جهان اسلام رقابت کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.