فراکسیون اقلیت مجلس را بشناسید

گذشت دو دور رقابت بین اصولگرایان مجلس نهم در جریان تعیین رئیس و نواب رئیس مجلس نهم، فن‌های تشکیلاتی دو گروه عمده اصولگرایی و گرایشاتی که هر کدام به سوی تحقق عملی شعار وحدت دارند را روشن‌تر می‌کند.
علی لاریجانی و غلامعلی حداد عادل در جریان تعیین رئیس مجلس نهم ۲ بار با یکدیگر رقابت کردند که نتیجه رقابت‌ها تقریباً مشابه بود. این دو دور رقابت لاریجانی و حداد به فاصله ۸ روز از هم؛ اولی در جریان تعیین هیئت رئیسه موقت مجلس نهم و دومی برای تعیین هیئت رئیسه دائم صورت گرفت.

تعداد آراء علی لاریجانی

تعداد آراء غلامعلی حداد عادل

تعداد آراء سفید

دور اول رقابت لاریجانی و حداد (۹۱/۳/۸)

۱۷۳

۱۰۰

۲

دور دوم رقابت لاریجانی و حداد (۹۱/۳/۱۶)

۱۷۷

۸۹

۴

تعداد آراء علی لاریجانی در انتخابات رئیس دائم مجلس نهم چندان تفاوتی با تعداد آراء وی در انتخابات هیئت رئیسه موقت ندارد، هر چند که آراء لاریجانی در جریان تعیین رئیس دائم مجلس با افزایش روبرو بوده است. اما حداد عادل که تنها رقیب لاریجانی در هر دو دور رقابت‌های تعیین رئیس مجلس نهم بود تعداد آرائی که به خود اختصاص داد با فاصله زیاد از لاریجانی قرار گرفت و در دور دوم بیش از ۱۰ درصد آرائی که در مرحله اول رقابت‌ها از آن خود کرده بود را از دست داد.

تعداد آراء محمدرضا باهنر

تعداد آراء محمدحسن ابوترابی فرد

تعداد آراء احمد سالک

تعداد آراء غلامرضا مصباحی مقدم

دور اول رقابتها برای تعیین نواب رئیس مجلس نهم
(۹۱/۳/۸)

۱۷۷

۱۶۷

۸۳

۱۰۶

دور دوم رقابتها برای تعیین نواب رئیس مجلس نهم
(۹۱/۳/۱۶)

۱۷۹

۲۳۲

۸۵

تحلیل آراء دو دور رقابت‌هایی که برای تعیین نواب رئیس مجلس نهم در صحن پارلمان برگزار شد، یادآوری‌کننده دو فهرست انتخاباتی معروف «جبهه متحد اصولگرایان» و «جبهه پایداری» است. این دو فهرست نه تنها در ایام انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی رقیب هم شدند بلکه صحنه رقابت‌ها را به درون مجلس نهم هم کشاندند.
محمدحسن ابوترابی‌فرد منتخب مردم تهران که نامش هم در فهرست جبهه متحد اصولگرایان و هم در فهرست جبهه پایداری قرار داشت نایب رئیس اول مجلس نهم شد. محمدرضا باهنر و غلامرضا مصباحی مقدم دو اصولگرای دیگری که در صحنه رقابت‌های انتخاباتی مجلس نهم نام‌شان صرفا در فهرست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان بود هم کاندیدای نایب رئیسی مجلس نهم شدند. احمد سالک هم که از اصفهان به مجلس نهم راه یافته است هر چند به واسطه عضویت در جامعه روحانیت مبارز مورد احترام کلیه طرف‌های اصولگرا است اما حضور او در عرصه رقابت‌های تعیین نواب رئیس مجلس نهم با استقبال حامیان ریاست حداد عادل مواجه شد.
مرور جدول آراء رقیبان انتخابات نواب رئیس مجلس نهم نشان می‌دهد:
•«محمدحسن ابوترابی‌فرد» کاندیدای مشترک جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری وقتی با یک حامی ریاست علی لاریجانی و یک حامی ریاست حداد عادل (به ترتیب محمدرضا باهنر و احمد سالک) رقابت می‌کند تعداد آراءاش دو برابر زمانی می‌شود که با دو حامی ریاست علی لاریجانی و یک حامی ریاست حداد عادل رقابت می‌کند.
•بخش قابل توجهی از حامیان ریاست لاریجانی در دور اول رقابت‌های انتخابات نایب رئیسی مجلس نهم به ابوترابی‌فرد رأی ندادند و رأی خود را به سبد مصباحی‌مقدم ریختند اما در دور دوم رقابت‌های تعیین نواب رئیس مجلس، وقتی مصباحی‎مقدم دیگر کاندیدا نشد، رأی سبد ابوترابی‌فرد بالا رفت تا این نماینده روحانی مجلس با رأی بالا و قاطعی نایب رئیس مجلس شود. اما حامیان ریاست حداد عادل با وجود اینکه می‌دانستند رأی باهنر از سالک بیشتر است تصمیم تشکیلاتی خود را بر کناره‌گیری سالک و روانه شدن آراء به سوی سبد آراء باهنر نگذاشتند.
•احمد سالک نیز در انتخابات نایب رئیسی مجلس نهم از سوی حامیان ریاست حداد عادل مورد حمایت قرار گرفت در هر دو دور رقابت‌های تعیین نواب رئیس مجلس، تعداد آرائی نزدیک به هم کسب کرد. جالب آنکه تعداد آراء حداد عادل وقتی برای ریاست مجلس کاندیدا شد نیز نزدیک به آراء سالک است.
/۲۷۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.