فرسایش خاک در ایران ۷/۱۶ تن در هکتار است

میزان فرسایش خاک در ایران، حدود ۷/۱۶ تن در هکتار است که با این روند پیش بینی می شود فرسایش خاک کشور در سال ۱۳۹۰ به ۶/۴ میلیارد تن برسد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، خاک از منابع تجدید پذیر به شمار می رود که سرعت تولید آن نسبت به سرعت تخریب آن قابل مقایسه نیست. تشکیل هر سانتی متر خاک در شرایط مختلف آب و هوایی از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ سال طول می کشد.

گفتنی است: در شرایط خشک و نیمه خشک کشور ایران برای تشکیل هر یک سانتی متر خاک تا ۶۰۰ سال زمان نیاز باشد.

براساس این گزارش، فرسایش خاک کشور در سال ۱۳۵۵ معادل یک میلیارد تن بوده که ۱۰ سال به بعد ۵/۱ میلیارد تن و در سال ۱۳۷۵ به ۵/۲ میلیارد تن افزایش یافته است.

این گزارش می افزاید: هم اکنون، میزان فرسایش خاک در ایران حدود ۷/۱۶ تن در هکتار است که با شاخص جهانی ۵تا ۶ تن در هکتار، فاصله بسیار زیادی دارد.

گفتنی است: با این روند پیش بینی می شود، فرسایش خاک کشور در سال ۱۳۹۰ به ۶/۴ میلیارد تن برسد.

براساس این گزارش، کاهش ۱۱ درصدی وسعت جنگل های کشور طی ۴۰ سال، رسوب گذاری در حدود ۲۴۰ میلیون متر مکعب در حوزه سدهای کشور و بیابانزدایی در بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار از پیامدهای فرسایش خاک در کشور بوده است.

خسارات ناشی از فرسایش و تخریب خاک به صورت مختلف سالانه در حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برآورده شده است هزینه فرسایش در ایران معادل ۱۴ آلودگی مزارع کشاورزی بدلیل کاربرد نامناسب کودهای شیمیایی

براساس مطالعات انجام شده به دلیل کاربرد نامناسب کودهای شیمیایی و آبیاری زمین های کشاورزی با پساب تصفیه نشده، اغلب خاک های کشاورزی آلوده هستند.

براساس این گزارش، فاطمه اکبرپور کارشناس محیط زیست با بیان اینکه اغلب خاک های کشاورزی آلوده به فلزات سنگین از قبیل کادمیوم، کروم و مس می باشند، گفت: معدنکاری و ورود پساب های تصفیه نشده صنعتی و شهری و ذهن پسماندهای حاوی فلزات سنگین به خاک از منابع اصلی آلودگی خاک به انواع فلزات سنگین است.

وی افزود: نشست مخازن و لوله های نفتی و نیز حوادث غیر مترقبه در بخش حمل و نقل باعث آلودگی خاک به آلاینده های نفتی می شوند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل کاربرد نامناسب کود به ویژه کودهای فسفره و آبیاری زمین های کشاورزی با پساب تصفیه نشده، اغلب زمینهای کشاورزی آلوده هستند، تصریح کرد: اطلس آلودگی خاک های ایران در حال تهیه است که به زودی آمار دقیقی از میزان آلودگی خاک در کشور به دست می آید./ف


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.