فرستاده ویژه آمریکا در پاکستان و افغانستان از سمت خود کناره‌گیری می‌کند

۰۸م آذر ،

فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان و پاکستان بنا به نقل از سخنگوی وی قصد دارد از مقام خود کناره‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کناره‌گیری “مارک گراسمن” از مقام فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان به عنوان بخشی از تغییرات بیشتر در وزارت امور خارجه آمریکا خواهد بود.

این در حالی است که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز قصد دارد اوایل سال آینده میلادی از مقام وزارت امور خارجه کناره‌گیری کند.

کلینتون پس از مرگ “ریچارد هالبروک” در دسامبر ۲۰۱۰ مارک گراسمن را از بازنشستگی فرا خواند تا وی را جایگزین هالبروک در مقام فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان کند.

در همین حال “لورا لوکاس”، سخنگوی مارک گراسمن به خبرگزاری فرانسه گفت: گراسمن پس از حدود دو سال فعالیت در این مقام به زندگی شخصی خود بازخواهد گشت.

به گفته لوکاس، هیلاری کلینتون از مارک گراسمن به سبب ایجاد “ترقی دیپلماتیک” و “تمرکز جهانی قدرتمند” که سبب برقراری شبکه‌ای از حمایت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای افغانستان پس از سال ۲۰۲۴ و همین طور در دهه آینده شده، تشکر کرد.

وی افزود: تلاش‌های وی در تعیین شرایط فرآیند صلح افغانستان که افغان‌ها را قادر خواهد ساخت تا در میان خود به منظور حل چندین دهه درگیری در این کشور گفت‌وگو کنند، کمک کرده است.

گراسمن ۶۱ ساله همواره در حال سفر در منطقه بوده و تلاش‌های وی در پشت صحنه سبب قانع کردن مقامات پاکستان برای بازگشایی مسیرهای انتقال تدارکات ناتو در اوایل سال جاری میلادی شد.

قرار است مارک گراسمن ماه آینده میلادی از مقام خود کنار رفته و “دیوید پیرس”، سفیر سابق آمریکا در الجزایر به عنوان جایگزین گراسمن و فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان فعالیت کند.

مارک گراسمن از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ در سفارت آمریکا در پاکستان خدمت کرده و به سرعت توانست در وزارت امور خارجه آمریکا پیشرفت کند.

گراسمن همچنین به ریچارد هالبروک در جریان مذاکرات صلح دیتون که سبب پایان جنگ بوسنی شد، یاری رساند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.