فرهنگ استفاده از تلفن همراه را یاد بگیرید

تلفن همراه هم مانند هر وسیله و تکنولوژی دیگری برای آسایش ما انسان ها اختراع شده است اما متاسفانه گاهی این مایه آسایش باعث سلب آرامش می شود…

آرامش و آسایش لازم و ملزوم یکدیگر نیستند و به همین دلیل وسیله ای مانند تلفن همراه می تواند با تسهیل ارتباط های بین فردی باعث آسایش برخی از افراد شود ولی استفاده بیش از حد آن، سلب آرامش اطرافیان را در پی دارد.

● آیا تلفن همراه یک وسیله کاملا شخصی است؟

بسیاری از افراد به بهانه شخصی بودن تلفن همراه، حق استفاده بیش از حد و خارج از عرف از آن را برای خود قائل می شوند در صورتی که تلفن همراه فقط بخشی از زندگی شخصی افراد را تشکیل می دهد و یک وسیله کاملا شخصی نیست. ما انسان ها باید وقتمان را غیر از خودمان برای افراد دیگری مانند همسر، پدر، مادر یا فرزندانمان هم صرف کنیم و نباید با سرگرم شدن با تلفن همراه، این حق مسلم و طبیعی دیگران را نادیده بگیریم. یعنی استقلال ما باید تا حدی باشد که باعث آسیب رساندن به آزادی دیگران نشود.

وقتی شخصی در مکان های مختلف مدام با تلفن همراه خود مشغول می شود، به نوعی آزادی و حقوق قانونی اطرافیانش را نادیده می گیرد. فردی که در تاکسی، اتوبوس یا حتی خانه با تلفن همراه خود صحبت می کند، آرامش اطرافیان خود را سلب خواهد کرد. گاهی برخی از افراد هم با استفاده بیش از حد از امکانات جانبی تلفن همراه مانند گوش دادن به موسیقی یا بازی کردن با آن داخل خانه و در کنار خانواده، باعث از بین رفتن حرمت های خانوادگی می شوند و برای آنها ایجاد مزاحمت می کنند. درواقع دختر، پسر، مادر یا پدری که در خانه مدام با تلفن همراه صحبت می کند یا پیام کوتاه می فرستد، به نوعی باعث هتک حرمت خانواده و پایمال شدن حق سایر ساکنان خانه خواهد شد.

● فرهنگ استفاده از تلفن همراه را یاد بگیرید

ما باید پیش از یاد گرفتن شیوه به کارگیری تکنولوژی های جدیدی مانند تلفن همراه و اینترنت، فرهنگ استفاده از آنها را بیاموزیم اما متاسفانه اینگونه فرهنگ سازی ها هنوز در کشور ما به خوبی انجام نمی شود. رسانه ها و مسوولان فرهنگی باید به استفاده متعادل و متوازن از تلفن همراه در مواقع ضروری تاکید کنند و مردم بیاموزند از تلفن همراه باید تا حدی استفاده شود که آزادی، حرمت، وقت، آسایش و آرامش دیگران خدشه دار نشود. متاسفانه سیستم های ارتباطی در کشور ارتقا پیدا می کنند اما از نظر جامعه شناسی، نه تنها فرهنگ استفاده از آنها در بین مردم ایجاد نمی شود بلکه گاهی این تکنولوژی ها می تواند باعث دورتر شدن افراد از یکدیگر هم بشود. گاهی ما شعار تنها نبودن افراد با داشتن تلفن همراه را می شنویم اما در دنیای واقعی می بینیم همین تلفن همراه باعث دور شدن فیزیکی ما از یکدیگر شده است و فقط با فرهنگ سازی مناسب رسانه ها می توان از پس این معضل رو به رشد برآمد.

● استفاده نابهنجار از تلفن همراه به خانواده آسیب می زند

متاسفانه استفاده نامناسب از تلفن همراه، به خصوص در زوج های جوان، باعث از هم پاشیده شدن کانون گرم خانواده می شود و تخم بدبینی را در ذهن زن و شوهرها می کارد. گاهی زن، شوهر یا حتی فرزندان به بهانه شخصی بودن تلفن همراه و با بالا بردن بیش از حد ضریب امنیتی آن، رمزگذاری، پنهان کردن یا به همراه داشتن مداوم گوشی خود باعث ایجاد شک و تردید می شوند. همین حس بدبینی و شک می تواند منجر به کاهش اعتماد والدین به فرزندان یا زن و شوهر به یکدیگر شود که در هر دو صورت ما با به هم خوردن کانون خانواده روبرو خواهیم بود بنابراین باز هم به مساله شخصی نبودن مطلق تلفن همراه و آموزش فرهنگ استفاده صحیح از آن می رسیم.
        
    
دکتر محمدرضا خدایی
روان پزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی     
روزنامه سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.