فشار خون، بیشترین سبب مراجعه به مطب

۱فروردین ۱۳،

فشار خون، بیشترین دلیل مراجعه به مطب

 یک فوق تخصص نفرولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بیشترین سبب مراجعه کنندگان به مطب ها فشار خون است.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، دکتر”عباس اطمینان” در آستانه هفته سلامت با بیان اینکه مبتلایان به پرفشاری خون باید در اصلاح نحوه زندگی و کنترل بیماری خود توجه داشته باشند، افزود: اصلاح نحوه زندگی شامل رژیم غذایی مناسب ، مصرف کم نمک، افزایش مصرف آب و مایعات طبیعی، افزایش مصرف سبزی و میوه، مصرف لبنیات کم چرب داشتن تحرک کافی و کاهش مصرف چربی، غذاهای سرخ کردنی و فست فودها است.

وی همچنین انجام ورزش های هوازی مانند پیاده روی، دویدن آرام، دوچرخه سواری، تنیس و شنا را به اشخاص برای جلوگیری از ابتلا به بیماری فشار خون و همچنین برای مبتلایان به پرفشاری خون برای درمان بیماری پیشنهاد کرد.

دکتر اطمینان پیشنهاد کرد: مبتلایان به بیماری فشار خون برای درمان بیماری خود، داروها را به طور منظم مصرف کنند و مراجعات منظم به پزشک داشته باشند.

این فوق تخصص نفرولوژی با بیان اینکه یکی از مهم ترین سبب اصلی نارسایی مزمن کلیه فشار خون است، گفت: فشار خون می تواند مشکلاتی چون دفع پروتئین تا نارسایی های مزمن کلیه را در فرد سبب شود.

وی در تعریف فشار خون گفت: بدن برای اینکه فعالیت خود را به صورت طبیعی انجام دهد میزانی از فشار خون را لازم دارد و خون رسانی از طریق قلب به تمام اعضای بدن انجام می گردد و زمانی که این میزان از محدوده طبیعی خود خارج شود ، تبدیل به پر فشاری خون می گردد.

دکتر اطمینان با بیان اینکه اگر میزان فشار خون از ماکسیمم ۱۴ سانتی متر جیوه و مینیمم ۹ سانتی متر جیوه و یا به اصطلاح عام (از ۱۴ روی ۹ ) بیشتر شود به عنوان پرفشاری خون تلقی خواهد شد، اظهار داشت: بدیهی است افزایش این مقدار از فشار خون اختلال در کارکرد بسیاری از اندام ها از جمله در عملکرد قلب، کلیه، عروقی و مغزی و همچنین مشکلات چشمی می گردد.

وی گفت: به سبب اینکه عروق در تمام بدن پخش است، فشار خون می تواند به تمام بدن حتی در عروق محیطی و بسیاری از ارگان های دیگر آسیب برساند.

این فوق تخصص نفرولوژی در مورد مصرف بعضی از داروها و ایجاد فشار خون در فرد گفت: مصرف بعضی از داروها در کسانی که مستعد به فشار خون می باشند می تواند سبب ایجاد فشار خون شود و یا استفاده بعضی از داروها بیش از آنچه که پزشک پیشنهاد کرده است، سبب پرفشاری خون می گردد.

وی اضافه کرد: مصرف قرص های ضد بارداری در بعضی از خانم ها که مستعد به فشارخون می باشند منجر به بیماری پرفشاری خون می گردد.

وی گفت: همچنین مصرف بعضی از داروهای لاغری، داروهایی که به صورت غیر مجاز استفاده می گردد و مصرف بیش از حد مسکن ها می تواند منجر به افزایش فشار خون شود.

دکتر اطمینان در مورد مستعد بودن اشخاص به فشار خون گفت: ممکن است سابقه فامیلی سبب افزایش استعداد فرد به فشار خون شود.

وی بیان کرد: همچنین بعضی از بیماری های غدد، بیماری های عروق محیطی، بیماری هایی که مربوط به سیستم قلبی و عروقی می باشند سبب پرفشاری خون در فرد می گردد.

وی گفت: در بسیاری از اشخاص ممکن است فشار خون سبب خاصی نداشته باشد حتی بعضی از نژادها ممکن است مستعد ابتلا به فشار خون باشند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، پایش عملکرد کلیه در مبتلایان به فشار خون را بسیار مهم دانست و ادامه داد: به طور معمول اشخاصی که مبتلا به فشار خون می باشند در صورتی که آزمایش های اولیه آنها نکته خاصی را نشان ندهد، می توانند هر شش ماه یا سالیانه، عملکرد کلیه خود را مورد پایش قرار دهند.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.