فعالان حوزه فرهنگ به‌زودی سند جامع فرهنگی دریافت می‌کنند

۰۹م اسفند ،

15-24.JPG

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری روند اجرای اسناد بالادستی را از جمله تحولات دوره اخیر فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در حوزه فرهنگ «سند مهندسی فرهنگی» مراحل نهایی خود را طی می­‌کند و به زودی مدیران و فعالان حوزه فرهنگ از یک سند جامع برای ساماندهی فعالیت­‌های خود برخوردار می‌شوند.

به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مخبر دزفولی در نشست ائمه جمعه سراسر کشور با عنوان «انتقال تجربه­‌ها و خلاقیت­‌ها»، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، علاقمند است تا از ظرفیت­‌ها و توانایی­‌های شبکه گسترده ائمه جمعه استفاده کند و به همین سبب هم­ اندیشی با ائمه جمعه را یک فرصت مغتنم می­دانیم.

وی افزود: با توجه به ماهیت اسلامی انقلاب، حوزه علمیه و روحانیت باید در همه ابعاد سیاست­گذاری­‌ها در نظام و به ویژه در بعد علم و فرهنگ به عنوان منابع تولید کننده قدرت نرم نظام اسلامی حضور داشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره تازه مامویت خود از سال ۱۳۸۴ به موضوع حضور تاثیرگذار متخصصین علوم اسلامی، یک نگاه متفاوت داشته که شکل­ گیری شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برآیند این نگاه است.

وی با اشاره به عملکرد موفق شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: مقام معظم رهبری در سفر به قم در سال ۸۹ نیز عملکرد موفق این شورای تخصصی را قابل تقدیر دانستند.

وی با بیان اینکه تدوین اسناد راهبری و بالادستی از افتخارات دوره تازه فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود، اظهارکرد: شورای تخصصی حوزوی به عنوان یک مجموعه فرهیخته، دانشمند و آگاه مبانی معارف پربار مکتب اهل بیت(ع) و مقتضیات زمانه نقش فعال و مؤثری داشته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در جریان تدوین نقشه جامع علمی کشور، شورای تخصصی حوزوی تمام ابعاد این نقشه را از منظر تطبیق با اصول معارف اسلامی، مورد بررسی قرار داد که در نهایت نقشه جامع علمی کشور در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی و طی ۲۰ جلسه به صورت کاملاً جزیی بررسی و تصویب شد.

وی با بیان اینکه این الگو در تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به کار گرفته شده است، تصریح کرد: شورای تخصی حوزوی بنا به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تدوین فلسفه اسلامی تعلیم و تربیت جهت خروج از سیطره ۱۰۰ ساله فلسفه تعلیم و تربیت غیردینی، تدوین این بخش مهم از سند تحول را انجام داد.

وی با بیان اینکه امروز کشورمان جزء ۱۰ کشور جهان است، اظهارکرد: همچنین کشورمان جزء ۱۰ کشور دارای سند بالادستی در حوزه‌های علم، فناوری، تعلیم و تربیت و … است.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه موضوع بازی­‌های رایانه­‌ای، وارد کار شد و امروز با تاسیس بنیاد ملی بازی­‌های رایانه­‌ای، کشورمان به قطب تولید بازی­‌های رایانه­‌ای برخوردار از مضامین دینی و فناوری روز تبدیل شده است که این موفقیت نگرانی دشمنان را برانگیخته است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی روند جذب اعضای هیئت علمی متخصص و متدین را تسهیل کرده است

مخبر دزفولی ادامه داد: در اوایل دهه ۹۰ میلادی ، ایران در کنار عراق مشترکا صاحب سه صدم درصد تولید علم جهانی بود ولی امروز بیش از ۲ درصد از تولید علم جهان را متعلق به ایران است.

تسهیل در جذب اعضای هیات علمی متخصص

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب یک مصوبه جامع و شفاف روند جذب اعضای هیات علمی متخصص و متدین را با توجه به نقش اعضای هیات­‌های علمی در پیشرفت علمی کشور، تسهیل و تسریع کرد، اظهارکرد: شورای ملی اطلاعات آمریکا در گزارش جامع خود دربارهٔ چشم انداز جهان در سال ۲۰۳۰، کشورمان را جزو ۱۲ کشور مقتدر در همه عرصه­‌ها ارزیابی کرده است.

ذیل نقشه جامع علمی کشور ، اسناد بخش­های دیگر فناوری تدوین و تصویب شده است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ذیل نقشه جامع علمی کشور، اسناد بخش­‌هایی چون نانو فناوری، زیست فناوری، طب سنتی، گیاهان دارویی، هوا فضا و… در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع تدوین و تصویب شده است، تصریح کرد: همچنین با الهام از سند هوا فضا بود که ما موفق شدیم موجود زنده به ماوراء جو بفرستیم.

وی با اشاره به ابلاغ مصوبه اعطای اختیار به شورای مدیریت حوزه برای حفظ شان و استقلال حوزه­‌های علمیه به عنوان خاستگاه و منبع تولید علم اسلامی، گفت: بر اساس این مصوبه جامع حوزه­‌های علمیه برای انتشار یافتن نشریات علمی، تاسیس قطب‌های علمی و… دیگر نیازی به مراجعه به نهادهای دیگر ندارند.

مخبر دزفولی در تشریح بخش­‌های دیگری از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: منشور توسعه و ترویج فرهنگی قرآنی جهت تعمیق انس همه اقشار جامعه به ویژه نخبگان دانشگاهی و جلوگیری از پراکنده کاری­‌ها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون جوسازی فعالیت می‌کند

وی با بیان اینکه امروز بیش از یک هزار کتاب درسی در مقاطع مختلف آموزشی حاوی مطالب مفید در موضوع فرهنگ و تمدن اسلام و ایران تدوین شده است، اظهارکرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون جنجال و جوسازی مشغول انجام وظایف خود است.

مخبر دزفولی با اشاره به پیوست حکم مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ برای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهارکرد: دو وظیفه در این پیوست به وظائف شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه شده است، که این دو وظیفه شامل «تدوین الگوی جامع سبک زندگی اسلامی ایرانی» و «تدوین استانداردهای فرهنگی واردات کالا» است که اضافه شدن این دو وظیفه، نشانه اعتماد مقام معظم رهبری به توانایی­‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی با بیان اینکه در موضوع «سبک زندگی اسلامی ایرانی» مطالعات ایرانی جامع و منظمی در دست انجام است، اظهارکرد: در موضوع تدوین استانداردهای فرهنگی واردات کالا هم طبق حکم مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف است تا سیاست‌های تشویقی و تنبیهی مربوط را وضع کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: اکثر کشورهای جهان در این زمینه از مدت­ها قبل کار کرده­‌اند و باید عقب­ ماندگی­‌ها جبران شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.